Wednesday, June 4, 2008

minyak naik lagi?...baca ini, moga diberi kekuatan..

Takperlah tuanku, sesuatu yg berlaku itu pasti ada hikmahnya…

Tersebutlah kisah disebuah Negara dimana rajanya seorang yg baik dan kasih kpd rakyatnya…dia mempunyai seorang bendahara yg sangat taat dan setia kepadanya…satu sikap yg baik pada bendahara ini, apabila dia diminta memberi nasihat kpd rajanya, dia akan memberi pandanganya dgn panjang lebar..dan ayat terakhir yg akan keluar dari mulutnya sebelum mengakhiri pandanganya, dia pasti akan kata “ apapun tuanku, sesuatu yg berlalu itu pasti ada hikmahnya”

Dipendekkan cerita, suatu hari raja tu nak makan buah epal..Cuma kali nie dia nak kupas sendiri buah epal tuh…mula2 dia kupas sebiji…rasa syok plak..kupas lagi sebijik, lagi sebijik dan sehinggalah sampai kepada sebiji epal yg ntah keberapa ntah, maka tiba2 pisau yg digunakan itu terkena jarinya hingga menyebabkan 2 jarinya putus…maka dipanggillah bendaharanya mengadap…maka berkatalag raja itu..” hai bendaharaku yg bijik bestari, apa pandangan engkau ttg perkara yg berlaku kpdku ini…maka bendaharapun memberikan pandanganya…maka rajapun berasa senang hati mendengarnya…ttp, bendahara itu menyambung semula kata2nya dgn kata2 yg biasa disebutnya diakhir dia memberi pandangan..kata bendahara itu “ apapun tuanku, sesuatu yg berlalku itu pasti ada hikmahnya”..

Raja itu, apabila mendengar ayat yg terakhir itu maka marahlah ia kpd bendahara…” dah lah aku dah hilang jari, bendahara ni boleh cakap gitu plak..cuba jari dia yg hilang, baru dia tahu”..marah benar raja itu pada bendaharanya…semasa nak dihantar ke penjara, bertanyalah raja terlebih dahulu kpd bendahara akan perasaannya kerana akan dipenjarakan…maka jawab bendahara itu “ takperlah tuanku, sesuatu yg berlaku itu pasti ada hikmahnya”…bengang jek raja tuh dgr jawapan dari bendaharanya tuh…


Pada suautu hari, jeng..jeng…jeng, raja pergi berburu di dlm hutan..kebiasaanya bendaharalah yg akan menunggang bersamanya…dipendekkan cerita, kerana asyik mengejar seekor pelanduk, dia telah terpisah jauh dari pengikut2nya…pada waktu itu barulah dia perasa dia telah memasuki kawasan manusia yang hidupnya pelik…malang tak berbau, dia telah ditangkap oleh manusia yang pelik itu…dia dibawa kepada bosnya…setelah berbincang, bos itu memberitahu kpd ahli2nya, raja itu akan dijadikan santapan dewa pada malam ini..apa lagi pucat gilerlah raja tuh…ttp sebelum dipersembahkan syarat nya orng yang nak disembahkan kepada dewa itu mesti sempurna, tiada cacat celanya…maka dichecklah seluruh badan raja itu dari A to Z…cek punya cek, didapati raja tuh tak sempurna..kenapa? hehe, kerana jarinya hilang dua…maka, bos tadi arahkan dia dibebaskan…apalagi legalah raja tuh…maka dengan gembiranya dia balik ke istana…sampai diistana, dia tlh memerintahkan bendahara dibebaskan kerana baru dia sedar, apa yg bendahara itu ckp ada benarnya…

Setelah bendahara dibebaskan, maka bendahara itu dipanggil mengadap..lalu ditanya kpd bendahara itu akan perasaannya selama dia dipenjara…maka jawab bendahara “ sesuatu yg berlaku itu pasti ada hikmahnya tuanku”…raja itu berasa hairan knp bendahara berkata begitu lagi..asyik tuh jek jawapan bendahara tuh…lalu dia bertanya lagi “ knp tuan bendahara berkata begitu”..maka jawab bendahara “ cuba tuanku fakir, bagaimanakah keadaan saya ketika itu sekiranya saya berada bersama2 tuanku ketika tuanku ditangkap?tuan telah dilepaskan kerana tidak cukup sifat, ttp saya cukup sifatnya…sudah tentu sayalah yg akan menggantikan tuanku pada waktu itu…sebab itu saya gembira dan bersyukur kpd Allah krn dipenjarakan waktu itu…tuanku…percayalah, sesuatu yg berlaku itu pasti ada hikmahnya”…

* berdasarkan kisah yang disampaikan oleh sahabat yang memberi tazkirah di surau..

No comments:

Hanya dengan mengingati Allah, jiwa menjadi tenang

Hari ini bila kita ada masalah kita membiarkan fikiran kita hanyut bersamanya... Kesannya, hati kita makin gelisah... fikiran kita terus ...