Sunday, June 8, 2008

minyak oh minyak...

kini semua orang dah mabuk minyak. mana-mana pergi asyik citer pasal minyak.hai, naik berminyak dah telinga nie, tak sanggup dah nak dengar rungutan dan suara-suara keluhan setiap hari.tetapi nak atau tak nak, perkara nie akan terus diperkatakan dan diperdebatkan..agak-agak siapa yang nak disalahkan.kerajaankah atau rakyatkah?.bila tgk dari pandangan-pandangan yang diutarakan oleh pakar-pakar ekonomi, ada logiknya kenapa kerajaan bertindak begitu.tetapi, bila terbayang wajah-wajah orang kampung, ibu-ibu tunggal, anak-anak yatim, petani-petani dan nelayan-nelayan, hati ini jadi tersentuh dan kesian pada mereka..jadi teman terfikir, patutkah mereka berhadapan dengan semua ini kerana mereka bukan pakar ekonomi yang tak mengerti apa yang berlaku, mereka hanya nak kan sedikit keselesaan di negera tercinta mereka ini.. mereka tak nak tau tentang apa dah jadi pada harga minyak, mereka memang tak nak amik tahu..mereka hanya nak kan kebajikan..itu sahaja.

pada teman, dalam masa terdekat yang penuh kontroversi nie kita sebagai rakyat kena rasional, beri sedikit ruang dan peluang kepada kerajaan bertindak ke arah menjaga kebajikan kita semua dan yang paling penting jangan lupa pada Tuhan..percayalah, Allah sedang menguji kita semua..

Allah berfirman bermaksud: "Dan sesungguhnya Kami tetap akan menguji kamu agar Kami mengetahui orang yang berjuang dan bersabar daripada kalangan kamu dan agar Kami dapat mengesahkan (benar atau tidaknya) berita mengenai keadaan kamu." (Surah Muhammad: ayat 31)

Firman Allah lagi bermaksud: "Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: Kami beriman sedangkan mereka tidak diuji dengan sesuatu cubaan." (Surah Al-Ankabut: ayat 2)

bertindah ikut hati nanti mati, bertindak ikut rasa nanti binasa, ikut nafsu plak nanti lesu...yang betulnya bertindaklah ikut iman, insya Allah aman...

wallahua'lam

No comments:

TIPS MENJELANG PEPERIKSAAN BUAT ADIK-ADIK YANG BAKAL MENDUDUKI PEPERIKSAAN

TIPS MENJELANG PEPERIKSAAN BUAT ADIK-ADIK YANG BAKAL MENDUDUKI PEPERIKSAAN Seperti yang kita sedia maklum, dua peperiksaan besar akan b...