Tuesday, June 9, 2009

Rasepi Hari Ini


Rasanya agak lama saya tidak update blog saya kerana kesibukan menguruskan isteri yang sedang berpantang dan 2 anak lelaki masing-masing ada ragamnya. Yang paling mencabar bukannya menjaga isteri yang sedang berpantang yang sudah masuk hari yang ke-30, tetapi melayan keletah haris husaini yang banyak mencabar erti kesabaran dalam diri saya..Namun ia bukanlah sesuatu yang membebankan, malah ia begitu menyeronokkan kerana setiap hari saya melihat peringkat-peringkat perubahan dalam minda dan tingkahlakunya. Benarlah kata ilmuan, anak kecil jangan disekat kreativitinya kerana dia sedang belajar mengenal dunia ini. Tidak mengapa haris husaini, abah tidak marah jika haris tolong abah " kemas " rumah yang baru abah kemas. Abah tidak marah kalau haris susun mainan haris satu rumah, tumpahkan air, kuah, nasi dan macam-macam lagi kerana abah tahu haris sedang belajar mengenal dunia ini. Cuma yang abah harapkan( jika haris fahamlah ), janganlah dikejut adik hashri yang sedang tidur kerana abah pun hendak berehat.


Alhamdulillah, hari ini saya berjaya menyiapkan menu dari daging kambing. Orang kata daging kambing panas, baik untuk orang baru lepas bersalin. Jika ada yang tidak bersetuju jangan marah ye kerana saya dan isteri baru selesai menghabiskannya. Mudah-mudahan tiada mudarat daripadanya. Di bawah ini saya sertakan resepinya, dan cubalah kerana saya baru selesai mencubanya buat kali pertama. Alhamdulillah rasanya berjaya. Baiklah rakan-rakan, selamat mencuba.


1. Daging kambing ( Potongan dan berat bersih ikut sukalah )

2. Bahan untuk dikisar

1 btg kulit kayu (ketuk sikit)
sedikit jintan manis
2@3 kuntum bunga cengkih (ketuk sikit)
3@4 kuntum bunga lawang
1 1/2 biji bwg besar
sedikit halia
2 biji bwg putih
sedikit kunyit

3. Garam
4. 2 sudu besar cili giling/mesin
5. 2 sudu Kicap. Kalau kurang hitam, tambahkan sedikit lagi. tapi jangan sampai hitam macam kicap plak yer.
6. air asam jawa secukup rasa
7. sedikit gula merah atau gula pasir

Cara-cara

Kisarkan semua bahan di nombor 2. Gaulkan daging kambing tadi bersama dengan garam, bahan kisar, cili mesin dan kicap. Perapkan selama 30 minit atau lebih.
kemudian Panaskan minyak untuk menumis. kemudian diKacau rata dan tutup periuk sebentar.

Masukkan air asam jawa dan tambahkan air jika perlu untuk melembutkan daging. Bila daging dah lembut, masukkan gula merah.jika tiada gula merah, gantikan dengan gula pasir sahaja. Selepas itu biarkan sehingga sebati dan siap untuk dihidangkan.



No comments:

TIPS MENJELANG PEPERIKSAAN BUAT ADIK-ADIK YANG BAKAL MENDUDUKI PEPERIKSAAN

TIPS MENJELANG PEPERIKSAAN BUAT ADIK-ADIK YANG BAKAL MENDUDUKI PEPERIKSAAN Seperti yang kita sedia maklum, dua peperiksaan besar akan b...