Monday, June 15, 2009

Resepi Hujung Minggu


Alhamdulillah, hari ini saya berjaya masakkan satu lagi makanan kesukaan Isteriku Tersayang..Apa dia? Ikan siakap Masak Tiga Rasa. Saya walaupun suka masak, tapi saya paling suka kalau isteri saya masak sambal. Memang best bangat..Tidak kiralah sambal apa, ikan bilis ker, ikan ker, ayam ker, asalkan sambal saya memang suka kalau isteri saya yang masak.

Ok, hari ni nak kongsi resepi yang simple nie..tapi oklah..

Ikan siakap Tiga rasa ( Ini resepi sdn.bhd..kalu tak jadi ngan marah yer)

1.Ikan siakap dibuang perutnya..
2.kunyit serbuk, garam dan tepung jagung ( di gaul sebati )

3.bawang merah, bawang putih, halia, cili padi, serai 2 batang ( di potong halus )

4.sos cili, sos tomato dan sos tiram dan sedikit air( di kacau sebati )

5.Garam dan gula.

First skali sapukan bahan 2 di badan ikan yang dah dibersihkan tadi. dah disapu rata, baru dimasukkan dalam kuali yang minyaknya dan panas betul. kenapa mesti campur tepung jagung, sebab nak elak dari melekat dan kulit ikan garing.

kemudian bila dah siap goreng, asingkan ikan dalam pinggan besar. kemudian tumiskan bahan 3 sehingga naik bau. kalu bau tak naik-naik tapi bahan tadi dah garing campurlah dengan bahan 4 tadi. Janganlah bau tak naik-naik nak tunggu gak sampai naik bau, nanti hanguslah pulak. campurlah air sedikit lagi kalau nak lebih kuahnya.

kemudian campakkan sedikit garam dan gula untuk menyedapkan rasa. Gula jangan banyak sangat koz sos cili tuh dah agak maniskan. tapi kalau nak manis tambahlah gula tuh lebih. Pada saya masak nie ikut suka kitalah, nak tambah bahan apa atau nak kurangkan itu hak kita. Tekak kitakan, betul tak. So kalu kawan-kawan nak tambah bahan-bahan lain boleh sangat, terpulanglah atas kreativiti masing-masing.

ok, bila cukup rasa dan kuahnya pun dah masak, tutuplak api gas tuh. kemudian curahlan kuah tadi atas ikan. Maka jadilah siakap tiga rasa macam dalam gambar nie..

Cubalah, tak sedap ngan komplen yer...

selamat mencuba..



No comments:

TIPS MENJELANG PEPERIKSAAN BUAT ADIK-ADIK YANG BAKAL MENDUDUKI PEPERIKSAAN

TIPS MENJELANG PEPERIKSAAN BUAT ADIK-ADIK YANG BAKAL MENDUDUKI PEPERIKSAAN Seperti yang kita sedia maklum, dua peperiksaan besar akan b...