Sunday, May 19, 2013

Tip Belajar 1: Fokus

Jika seorang lelaki memandu keretanya dalam keadaan tidak fokus, apa akan terjadi kepadanya? Kemungkinan besar akan berlaku kemalangan.Cuma bezanya adalah sama ada kemalangan itu teruk atau sekadar kemalangan kecil sahaja.

Begitu juga dengan belajar. Apabila seseorang itu ingin belajar, dia mestilah fokus terhadap apa yang dia sedang pelajari. Tanpa memberi perhatian yang sepatutnya, akan menyebabkan hasil yang diperolehinya di akhir pembelajaran samada di peringkat sekolah ataupun universiti adalah mengecewakan. Ibaratnya hasilnya itu seperti pemandu yang terlibat dengan kemalangan. Sama ada kemalangan itu kecil sahaja ataupun teruk, begitulah umpanya kegagalan itu sama ada kegagalan kecil sahaja ataupun kegagalan itu telah memusnahkan masa depannya.  

Maka, untuk berjaya seseorang itu mesti fokus dengan apa yang sedang dipelajarinya dan jangan terlibat dengan perkara-perkara yang boleh mengganggu tumpuan semasa belajar. Masalah cinta, adalah punca utama fokus sering hilang semasa belajar......Mengertilah wahai hati !!





Hak Cipta Cikgu Zali 2013



No comments:

TIPS MENJELANG PEPERIKSAAN BUAT ADIK-ADIK YANG BAKAL MENDUDUKI PEPERIKSAAN

TIPS MENJELANG PEPERIKSAAN BUAT ADIK-ADIK YANG BAKAL MENDUDUKI PEPERIKSAAN Seperti yang kita sedia maklum, dua peperiksaan besar akan b...