Tuesday, February 16, 2016

Cikgu, La TahZan

Bila mendengar seseorang meluahkan sesuatu, saya sebenarnya sedang memproses segala maklumat yang masuk ke dalam kotak fikiran saya untuk dirumuskan. Jika saya tidak mampu berfikir secara rasional, mungkin saya juga akan ikut emosional atau turut melenting atau turut sedih yang melampau-lampau dengan kesedihan yang sedang ditanggung oleh mereka. Ya, saya mesti tenang mendengar dan memproses. Selepas itu baru saya akan bertindak balas dengan cara yang terbaik mengikut kemampuan saya yang serba kekurangan ini.

La Tahzan, Cikgu..

Sabar cikgu. Inilah kerjaya kita. Bila kita memasuki bidang ini, inilah antara perkara-perkara yang perlu dihadam biarpun rasa terbeban. 

Tapi Cikgu... Saya....

Beginilah cikgu, saya faham bagaimana bebanan di hati cikgu. Tetapi adakah dengan cara itu cikgu sedang membantu diri sendiri? Atau cikgu sedang menyiksa diri sendiri? 

Bersabarlah cikgu... Allah sedang menguji cikgu. Tidak ada manusia yang tidak diuji dan kita semua sedang melalui ujian-ujian yang sama atau berbeza-beza... Yang membezakan kita ialah sejauh mana kita sabar, reda dan bersangka baik dengan Allah...

Adakah kita mengira bahawa Allah tidak tahu akan penderitaan yang sedang ditanggung oleh hambaNya? Adakah kita mengira Allah tidak tahu bila masa yang sesuai untuk memberi khabar gembira kepada hambaNya? 

La Tahzan Cikgu... La Tahzan...

Tadahkanlah tanganmu.. Ayuh... Ayuh... Berdoalah dengan sebenar-benar pengharapan... Dan letakkan keyakinan yang sepenuhnya kepada Allah dan yakinlah bila sampai masa yang sesuai buat cikgu, segalanya akan selesai. Mintalah kepada Allah agar diberikan jalan yang terbaik kerana hanya Allah Yang Maha Mengetahui sedang makhluk tidak mengetahui walau sedikit pun. Ingat, sangkaan-sangkaan itu hanya menambah beban di hati.  

No comments:

TIPS MENJELANG PEPERIKSAAN BUAT ADIK-ADIK YANG BAKAL MENDUDUKI PEPERIKSAAN

TIPS MENJELANG PEPERIKSAAN BUAT ADIK-ADIK YANG BAKAL MENDUDUKI PEPERIKSAAN Seperti yang kita sedia maklum, dua peperiksaan besar akan b...