Thursday, February 5, 2009

Takutlah wahai manusia dengan istidraj!

Sambil memandu kereta untuk pulang ke rumah, fikiran saya benar-benar mengelamun ketika ini. Gelisah benar hati saya ketika ini dan terasa sebak dada ini menahan sedih. Ya, saya sedang memikirkan sesuatu yang amat menyedihkan.

Apabila hati semakin tidak keruan, saya teringatkan satu istilah yang dahulunya saya sering sebut pada rakan-rakan. Kebanyakkan daripada mereka memang tidak pernah mendengar perkataan itu, malah ada yang tercengang-cengan apabila saya menanyakan kepadanya apakah yang dimaksudkan dengan perkataan itu. Apakah ia? Itulah yang disebut istidraj.

Istidraj bermaksud tipu daya Allah. Firman Allah yang bermaksud : " Maka Tatkala mereka melupakan peringatan yang telah diberikan kepada mereka, Kami pun membuka pintu-pintu kesenangan untuk mereka sehingga apabila mereka bergembira dengan apa yang telah diberikan kepada mereka kami seksa mereka, maka ketika itu mereka terdiam berputus asa "- ( al-an'am : Ayat 44 )

Firaun, semasa hayatnya seorang yang sangat beruntung kerana hidupnya mewah dan kesihatannya sentiasa dalam keadaan yang baik sehinggakan dikatakan tidak pernah bersin walau sekalipun. Kesenangan yang diberikan itu menjadikan dia semakin lupa kepada Allah. Sehingga ke satu tahap dia mengaku dia adalah tuhan. Walaupun kesombongannya semakin menjadi-jadi, Allah tetap memberinya kesenangan hidup yang melimpah-ruah sehingga dia semakin lupa diri dan merasakan dia adalah manusia yang hebat. Tetapi sejarah telah tercatat, firaun mati dengan cara yang mengejut, tiada sakit atau penderitaan yang panjang. Matinya tanpa sempat bertaubat. Dia dan kuncu-kuncunya telah mati ditelan laut. Dia mati dalam keadaan yang tidak disangka-sang. Di saat itu tiada lagi erti penyesalan kerana nyawa telah dikerongkongan dan pastinya waktu itu taubat tidak lagi diterima oleh Allah.

Buat kita umat Islam, kisah ini adalah tauladan yang terbaik buat kita. Marilah bersama-sama kita bermuhasabah agar nikmat yang kita perolehi pada hari ini dan seterusnya bukan istidraj buat kita. Nilailah diri kita sedalam mungkin, adakah harta dan kesenangan yang kita nikmati pada hari ini menjauhkan kita kepada Allah atau mendekatkan lagi diri kita kepadaNya. Ya Allah, aku bermohon kepadaMu dari tipu daya yang memperdayakan diriku sehingga aku lupa untuk melaksanakan amanahku kepadaMu. Ya Allah, engkau berilah kekuatan kepada mereka yang berjuang menegakkankan agamaMu.

wallahua'lam...

2 comments:

Dewa Dandan Setia said...

Allah itu Esa,Zat Allah bebagai bentuk jiwa, moga berbahagialah Tuan,mudah-mudahan segala usaha Tuan beroleh kejayaan.

teratak muslim said...

terima kasih dewa dandan setia..sungguh unik nama tuan..semoga Allah merahmati hidup tuan dan keluarga..

TIPS MENJELANG PEPERIKSAAN BUAT ADIK-ADIK YANG BAKAL MENDUDUKI PEPERIKSAAN

TIPS MENJELANG PEPERIKSAAN BUAT ADIK-ADIK YANG BAKAL MENDUDUKI PEPERIKSAAN Seperti yang kita sedia maklum, dua peperiksaan besar akan b...