Monday, August 9, 2010

Alhamdulillah..Syukur Allah Atas Kekuatan Ini...

Jika ikut perancangan, hari ini ( 9 ogos ) saya sepatutnya bercuti kerana semalamnya ( 8 ogos ) saya telah menghadiri upacara konvokesyen adik ipar saya di UKM Bangi. Memandu lebih kurang 600 km pergi dan balik memang memenatkan. Ditambah pula tiada cuti langsung minggu lepas kerana ada sekolah ganti pada hari sabtunya. Ahad pula ke UKM. Ya Allah sungguh penat rasanya.

Pagi tadi saya ke sekolah seperti biasa kerana tidak jadi mengambil cuti walaupun rasa letih masih terasa di seluruh badan. Kerana memikirkan kelas 5sn 2 yang akan berhadapan dengan percubaan minggu depan, saya gagahkan juga kaki ini ke sekolah.

Hari ini juga telah dipilih oleh panitia sejarah untuk adakan sambutan bulan kemerdekaan yang akan berlangsung selama sebulan. Masih terngiang-ngiang permintaan Pn. Halimah ( guru kanan bidang sains sosial ) meminta saya melaungkan merdeka sebanyak 7 kali sebagai mengingati peristiwa penting negara pada 31 ogos 1957 pada minggu lepas. Alhamdulillah nampaknya program itu berjalan lancar. Apa yang paling menarik panitia sivik telah menghadiahkan kepada semua guru sebiji logo one malaysia berlampu ( LED ). Memamg cantik sekali bila dipinkan dibaju bersama-sama dengan kerlipannya. Maka berkelip-keliplah baju semua guru pada waktu itu.

Sepanjang di sekolah, agak ramai juga pelajar-pelajar 4sn1, 4Sn2 dan 4Pa yang berjumpa saya untuk bertanyakan tentang kerja kursus Prinsip Akaun yang baru diperkenalkan tahun ini. Syukur pada Allah, walaupun saya tidak lagi mengajar mereka, bantuan dan nasihat saya masih diperlukan. Sebenarnya, meninggalkan pelajar-pelajar tingkatan 4 kerana hendak memberi tumpuan kepada pelajar tingkatan 5 memang menyedihkan hati saya. Tetapi dalam pekerjaan, perlu diberi keutamaan pada perkara yang lebih penting. Maka, mendahulukan pelajar Spm lebih penting diwaktu ini. Atas sebab itulah semua pelajar tingkatan 4 diserahkan dibawah cikgu Farouk. Walaupun cikgu Farouk baru mengajar tahun ini, dia juga berlatar belakangkan pendidikan perakaunan. Tidak menjadi bebanan padanya untuk mengajar mereka semua. InsyaAllah, semuanya pasti akan berjalan lancar.

kini, saya telahpun berada di rumah sambil menaip tulisan ini. Anak-anak dan isteri telah tidur, tapi saya masih belum mengantuk lagi. InsyaAllah, saya akan menyambung buku saya yang masih belum siap lagi. Apapun, terima kasih Ya Allah atas kekuatan ini. Syukur padamu kerana daku masih mampu berada di depan skrin komputer ini untuk melaksanakan tugasan yang masih belum selesai. Terima kasih juga ya Allah kerana kekuatan yang engkau berikan untuk daku ke sekolah hari ini untuk mencurahkan ilmu kepada pelajar-pelajarku yang begitu daku kasihi. Terima kasih juga ya Allah kerana memberi kekuatan kepadaku untuk berhadapan dengan masalah besar yang sedang dihadapi ini. Alhamdulillah, rasa lega kerana masalah ini nampaknya semakin terungkai dan daku meyakininya ya Allah, pasti akan dapat diselesaikan sedikit masa lagi dengan izin dan pertolonganMu...ya Allah terlalu besar nikmat kekuatan ini..


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


Razali Saaran
Johor Bahru
9 ogos 2010








No comments:

TIPS MENJELANG PEPERIKSAAN BUAT ADIK-ADIK YANG BAKAL MENDUDUKI PEPERIKSAAN

TIPS MENJELANG PEPERIKSAAN BUAT ADIK-ADIK YANG BAKAL MENDUDUKI PEPERIKSAAN Seperti yang kita sedia maklum, dua peperiksaan besar akan b...