Friday, August 20, 2010

CARA-CARA SOLAT TERAWIH


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini



Saya baru terbaca posting berkaitan soal-jawab terawih. Alhamdulillah terjumpa
artikel yang menarik ini. Tulisannya begitu santai, tapi begitu bermaklumat dan bermakna bagi sesiapa yang masih tercari-cari bagaimana hendak sembahyang terawih di rumah bagi yang tidak berkesempatan ke masjid disebabkan keuzuran tertentu. Baiklah, selamat membaca...


Sumber : http://spike-nuox.blog.friendster.com/2008/09/cara-cara-solat-terawih/

Soalan-Soalan Yang Dikemukakan….

Sembahyang terawih ni sebenarnya berapa rakaat? Kenapa ada yang 8 rakaat, ada yang 20 rakaat?

Rasulullah s.a.w sebenarnya buat 8 rakaat aje. Khalifah Umar al-Khattab lah yang mulakan 20 rakaat yang kebanyakan orang Islam seluruh dunia buat sekarang. So terpulanglah pada masing2, nak buat 8 ke 20, tak salah, yang penting misti rileks dan khusyuk agar diterima Allah.

Nak terawih sorang sorang niat dia apa?

Usolli sunnat-at-Tarawaih rak ‘ataini Llillahi Ta’ala
(Sahaja aku solat tarawih dua rakaat sendiri kerana Allah Ta’ala)

Nak terawih ikut imam niat dia apa?

Usolli sunnat-at-Tarawaih rak ‘ataini ma’muman Llillahi Ta’ala
(Sahaja aku solat tarawih dua rakaat sebagai makmum kerana Allah Ta’ala)

Boleh tak sembahyang tarawih sorang sorang kat rumah?

Tarawih tu sunat, tak wajib, jadi suka hati lah. Tapi, kalau buat jamaah
tu, orait jugak. Pahala 27 kali ganda campur lagi pahala setiap langkah
pegi masjid, campur pahala niat iktikaf kat masjid, campur gugur dosa bila
bersalaman dengan jemaah, campur pahala solat sunat tahyat masjid dll. Kat
akhirat boleh tolong kita woooo……

Kalau saya sembahyang sorang sorang kat rumah nak baca apa?

Baca apa2 yg kau nak ler..Tapi kalau mengikut kebiasaan, selepas baca
Al-Fatihah, kita ikut susunan Al-Quran dari ayat yang tinggi ke ayat yang
rendah. Sebagai contoh ada imam2 baca berikut:

Tarawih Petama :
1st Rakaat - Al Takathur (”Alhakumuttakthur…”)
2nd Rakaat - Al-Ikhlas (”Kul huAllahu Ahad..”)

Tarawih Kedua :
1st Rakaat - Al-Asri (”Wal ‘Asri…”)
2nd Rakaat - Al-Ikhlas (”Kul huAllahu Ahad..”)

Tarawih Ketiga:
1st Rakaat - Al-Humazah (”Wailullikulli humazah…”)
2nd Rakaat - Al-Ikhlas (”Kul huAllahu Ahad..”)

Tarawih Keempat :
1st Rakaat - Al-Fil (”Alam tarakai….”)
2nd Rakaat - Al-Ikhlas (”Kul huAllahu Ahad..”)

Tarawih Kelima :
1st Rakaat - Al-Kuraisy (”Li i la fi quraisy…”)
2nd Rakaat - Al-Ikhlas (”Kul huAllahu Ahad..”)

Tarawih Keenam :
1st Rakaat - Al-Maun (”Ara aitallazhi…”).
2nd Rakaat - Al-Ikhlas (”Kul huAllahu Ahad..”)

Tarawih Ketujuh :
1st Rakaat - Al-Kauthat (”Inna A’taina..”).
2nd Rakaat - Al-Ikhlas (”Kul huAllahu Ahad..”)

Tarawih Kelapan :
1st Rakaat - Al-Kafirun (”Kul ya Aiyyuhal kafirun…”).
2nd Rakaat - Al-Ikhlas (”Kul huAllahu Ahad..”)

Tarawih Kesembilan :
1st Rakaat - Al-Nasr (Iza jaa’a )
2nd Rakaat - Al-Ikhlas (”Kul huAllahu Ahad..”)

Tarawih Kesepuluh :
1st Rakaat - Al-Lahab (”Tabbat ya da…”).
2nd Rakaat - Al-Ikhlas (”Kul huAllahu Ahad..”)

Witir Pertama :
1st Rakaat - Al-A’la (”Sabbihismarabbikal A’la….”).
2nd Rakaat - Al-Ikhlas (”Kul huAllahu Ahad..”)

Witir Kedua :
Satu rakaat jek - Bacaan Al-Ikhlas (”Kul huAllahu Ahad..”)
sambung Al-Falaq (”Kul A’uzubirabbil Falaq)
sambung An-Nas (”Kul A’uzubirabbinnas”)

Ni sume sekadar guideline je yang biasanya diamalkan di sini. Ada jugak yang baca satu juz dalam satu Tarawih, seperti di Masjidil Haram, di kebanyakan masjid masjid di middle-east dan Europe, di sesetengah masjid di Indonesia dan Malaysia dan di masjid Bukit Batok.

Kalau sembahyang 8 rakaat baca apa?
Ikut je susunan bacaan di atas dari Tarawih ketujuh sampai ke sepuluh.

Witir tu sama dengan tarawih ke?
Tak lah, kan niat dia lain. Witir tiap2 malam boleh buat, tak payah tunggu bulan Ramadan. Tarawih hanya boleh dilakukan eksklusif dalam bulan Ramadan, sebagaimana
ditetapkan Allah.

Kalau tak sembahyang witir boleh? Tarawih je….
Witir tu kan macam penutup, kan? Eloklah kalau kita buat witir, eh? Apasal kat masjid2 ramai orang keluar lepas 8 rakaat, lepas witir dll. Diorang nak keluar diorang punya sukalah. Rata2 yang keluar lepas 8 rakaat tu biasanya pasal nak ikut sunnah, buat lapan cukup. Yang keluar lepas witir tu pasal solat witir tu kira macam ‘to wrap up the night’, so mungkin diorang2 ni nak sambung sembahyang tahajjud, sembahyang hajat dll kat rumah sendiri, jadi tak mau bungkus dulu.


No comments:

Related Posts with Thumbnails