Saturday, August 28, 2010

Takkan Melayu Hilang Didunia......

Saya adalah orang melayu..Mungkin juga anda yang sedang membaca tulisan ini juga adalah orang melayu. Sebagai orang melayu, saya begitu bangga kerana dijadikan Allah berbangsa melayu kerana di dalamnya begitu kaya dengan adab resam dan cara hidup yang penuh kelembutan. Dari segi bicaranya, madahnya, petua-petuanya,seni warisan budayanya seperti silat dan tarian sudah cukup menunjukkan bahawa melayu ini begitu lembut jiwanya. Orang melayu juga begitu penyabar, sangat bertoleransi dalam bermasyarakt serta begitu mudah memaafkan.

Tetapi kini Melayu sudah berubah. Kini melayulah juara buang anak, merempit, dadah, zina, dan bermacam-macam lagi juara dalam perkara yang pelik-pelik. Namun mereka ini jugalah yang sentiasa berkata melayu takkan hilang didunia. Benar, Melayu takkan hilang, tetapi Nilai Islam sedang semakin hilang dari kehidupan mereka. kerana itulah orang melayu sekarang semakin hilang nilai asal kemelayuannya kerana mereka secara perlahan-lahan meninggalkan pegangan Islam yang telah lama bersarang dalam diri mereka.

Lihatlah Andalusia, satu tamaddun yang hebat suatu ketika dahulu. Mereka tidak hilang, tetapi Islam hilang daripada mereka. Akhirnya bagaimanakah kehidupan mereka? Begitu juga dengan Turki suatu ketika dahulu ketika mana bapa sekular Turki, kamal Altartuk memerintah Turki sehingga berjaya mengeluarkan nilai islam dalam diri rakyatnya. Ya Islam masih bersama mereka, tetapi Nilainya telah hilang. Akhirnya apa berlaku kepada mereka? Kini orang melayu di Malaysia sudah mula menonjolkan ciri-ciri kehidupan barat yang begitu merunsingkan. Kehidupan yang begitu berbeza sekali dengan nilai kemelayuan yang sebenar yang berpaksikan kepada Islam. Saya secara jujurnya begitu takut dengan fenomena yang begitu tidak sihat ini. Saya yakin dan percaya melayu tidak akan hilang, tetapi yang mungkin hilang adalah nilai islam dalam diri mereka...Jika ini berlaku, apakah nilai melayu ini di sisi ALlah. Adakah kita akan menjadi bangsa yang akan dihormati? Atau bangsa yang bisa diteladani? Fikir-fikirkanlah wahai bangsaKu..

"Ya Allah, Engkau peliharalah bangsaku yang tercinta ini dari kemurkaanmu dan jadikanlah kami hambamu ini dari kalangan umat yang dihormati. Dan kekalkanlah keharmonian rakyat Malaysia yang berbilang bangsa dan agama ini agar kami semua dapat hidup dalam kesejahteraan dan penuh toleransi. Jauhkahlah persengketaan di antara kami dan mantapkanlah kesatuan di antara kami yang berbilang bangsa dan agama ini. Mudah-mudahan Malaysia akan menjadi negara yang kuat dan disegani."

Merdeka! Merdeka! Merdeka!

Selamat Menyambut Hari Merdeka Buat Semua...

Sayang Malaysia...Sayang Rakyat Malaysia...

No comments:

TIPS MENJELANG PEPERIKSAAN BUAT ADIK-ADIK YANG BAKAL MENDUDUKI PEPERIKSAAN

TIPS MENJELANG PEPERIKSAAN BUAT ADIK-ADIK YANG BAKAL MENDUDUKI PEPERIKSAAN Seperti yang kita sedia maklum, dua peperiksaan besar akan b...