Sunday, September 26, 2010

PMR lagi seminggu


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


Nampaknya demam peperiksaan sudah bermula. Sebagai guru yang mengajar kelas peperiksaan ( PMR dan SPM ) sudah tentu saat-saat menjelang peperiksaan merupakan sesuatu yang agak merisaukan. Cuma sejak dahulu lagi saya memang tidak suka menunjukkan kerisauan tersebut kepada semua orang walaupun tidak dinafikan ada sesetengah guru yang ketara risaunya apabila peperiksaan hampir tiba. Raut wajahnya memang jelas menunjukkan kerisauan dijiwanya. Pada saya itu adalah sesuatu yang normal bagi seorang guru yang prihatin terhadap pelajarnya. Cuma kadang-kadang, guru sahaja yang risau, tetapi pelajarnya tenang sahaja seolah-olah bukan mereka yang akan mengambil periksa. Harap-harap perkara ini tidak berlaku kepada pelajar-pelajar yang saya ajar.

Tahun ini juga merupakan tahun ketiga saya dilantik sebagai ketua pengawas PMR. Satu tugasan yang begitu berat kerana risikonya terlalu tinggi. Namun begitu ia juga satu tugasan yang menyeronokkan. Banyak ilmu tentang peperiksaan yang saya pelajari.

Kepada semua pelajar, cikgu mengucapkan selamat berjuang. Janganlah kamu berundur sebelum berjuang. Janganlah kamu berhenti sebelum tiba ke destinasi sebenarmu. Dan yakinilah, Allah sentiasa bersamamu....


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


No comments:

TIPS MENJELANG PEPERIKSAAN BUAT ADIK-ADIK YANG BAKAL MENDUDUKI PEPERIKSAAN

TIPS MENJELANG PEPERIKSAAN BUAT ADIK-ADIK YANG BAKAL MENDUDUKI PEPERIKSAAN Seperti yang kita sedia maklum, dua peperiksaan besar akan b...