Saturday, October 2, 2010

Hanya Engkau Yang Maha Mengetahui...

Allah berfirman di dalam al-Quran yang bermaksud :

“Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedangkan kamu tidak mengetahui.” (Al-Baqarah: 216)

Sudah hampir 7 tahun saya menetap di Johor bahru, dan ini adalah rumah sewa saya yang ke 5. Saya tidak membeli rumah di sini kerana saya tidak bercadang pun untuk tinggal lama di sini. sebelum pulang beraya baru-baru ini saya dah pun memohon pertukaran ke Seremban 2. Setiap kali saya memikirkan tentang permohonan perpindahan tersebut, pasti hati ini kadangkala berasa risau. Pertamanya adakah permohonan itu akan diluluskan. Kedua, jika diluluskan, adakah diluluskan saya dan isteri ataupun saya seorang sahaja. Ataupun permohonan saya ditolak dan permohonan isteri diluluskan. Jika permohonan saya dan isteri diluluskan pasti itu yang saya harapkan. Tetapi jika salah seorang sahaja diluluskan tentu akan timbul masalah pula selepas ini. Namun jika permohonan saya dan isteri ditolak, maka terpaksalah saya tinggal lebih lama di johor bahru ini.

Semua di atas itu adalah kemungkinan sahaja. iaitu kemungkinan-kemungkinan yang sering menjadikan saya risau. Sedangkan apa keputusannya nanti tiada siapa yang mengetahuinya. Cuma sebagai hamba tentulah saya berharap saya dan isteri akan dapat berpindah ke rumah kami di seremban 2 kelak. Mungkin pada pandangan saya dapat berpindah itu yang terbaik buat kami sekeluarga. Tetapi bagi Allah Dialah yang maha mengetahui apa yang terbaik buat kami. Jadi, apapun keputusannya pada 15 hb 11 2010 nanti saya akan terima dengan hati yang tenang. Sebagai mana saya sering berdoa kepadaNya, Ya Allah, seandainya perpindahan itu yang terbaik buat saya dan keluarga, maka Engkau permudahkanlah yang Allah". Mengapa saya berdoa begitu? Kerana saya adalah hambaNya yang tidak mengetahui apa yang terbaik buat saya dan keluarga. Mungkin pada pandangan saya berpindah itu adalah yang terbaik, tetapi hakikat sebenarnya nanti saya tidak mengetahuinya. mungkin akan timbul masalah seperti sukar mendapat pengasuh anak yang terbaik sebagaimana yang saya ada sekarang. Ataupun lain-lain masalah yang mungkin berlaku. Sesungguhnya apa yang Allah berikan adalah yang terbaik buat saya dan keluarga. Maka saya serahkan kepadaNya kerana Dialah yang Maha Mengetahui apa yang tersurat dan tersirat. Benarlah sebagaimana firman Allah di atas itu.

Wallahua'lam



2 comments:

SUZIE APAI said...

pernah berhadapan dgn keadaan yg mcm gitu..aper2 pun ketentuan Tuhan, itulah yg terbaik utk kita.

Cikgu Zalie said...

emmm, betullah suzie, apa yg Allah tentukan buat kita adalah yang terbaik buat kita...kerana Dia yg lebih mengetahuinya..

Hanya dengan mengingati Allah, jiwa menjadi tenang

Hari ini bila kita ada masalah kita membiarkan fikiran kita hanyut bersamanya... Kesannya, hati kita makin gelisah... fikiran kita terus ...