Saturday, November 13, 2010

Pizza roti dan Kebab Ala Taman Daya

pagi ini tak keluar sarapan..alhamdulillah hanya bertemankan resepi ala barat ( pizza roti ) dan asia barat( kebab)..Menggunakan apa yang ada dirumah..Mengikut Howard Gardner tukang masak ini memiliki kemahiran kecerdasan Naturalis iaitu berkemampuan menggunakan apa yang ada untuk memasak..selamat mencuba jua.

Resepinya:

A) Pizza Roti

Bahan-bahan:
1. roti gardenia
2. daging@ayam cincang ( biasa guna jenama Ramli) @ ayam segar ( cincang halus)
3. bawang potong dadu
4. sos cili@tomato
5. frankfurter (sosej)
6.cheese ( saya guna Chesdale) dipotong halus
7. Mayonis
8. Planta

Cara buat:

Masakkan daging@ayam cincang sehingga masak. Kemudian masukkan sosej yang dipotong bulat. Setelah masak masukkan bawang sehingga masak juga. Boleh masukkan sedikit garam untuk sedikit rasa. selepas itu diangkat.

Kemudian disapukan planta pada roti. Selepas itu taburkan bahan yang dimasak tadi di atas roti dengan cantiklah. Kemudian diletakkan mayonis diatasnya. selepas mayonis diletakkan pula sos. Yang terakhir sekali letakkan cheese yang telah dipotong halus tadi. Selesai semua itu, bakarlah dalam oven selama lebih kurnag 5 minit. Jika hendak garing bakarlah lama sedikit. Ikut suka masing-masinglah.

Then, apa lagi makanlah:)

B) Kebab Sempoi

Bahan-bahan:

1 .Roti Pita ( saya guna jenama saudi koz ada tanda halal )
2. burger daging@ayam @daging cincang (saya guna daging burger lembu jenama Ramli)
3. Bawang yang dipotong halus ( saya tak guna bawang india yang warna merah tu, tapi yang warna putih tuh. Nama saya lupa daaa)
4. timun yang diracik halus
5. sos cili
6. mayonis
7. planta

Cara Buat :

Pertama sekali potong dua roti pita tadi. Kemudian letakkan atas kuali yang telah panas untuk masakkan ia. Ingat saya tak letak minyak. Agak-agak rotinya seakan garing sedikit cukuplah tuh.

Kemudian baru Masakkan daging cincang sehingga masak. Tp sebelum tuh taruk planta sikit ler. Kalau tak macam mana nak gorengkan? kemudian masukkan bawang dan timun tadi. Setelah kesemuanya masak, masukkan pula sos cili dan gaul sehingga sebati. Setelah semuanya ok, angkatkanlah ia.

Langkah terakhir sebelum makan, sapukan roti pita ( yang dibahagian dalam jer tau ) dengan mayonis. Nak sedap lebihkan sedikit. Selepas itu baru masukkan bahan-bahan yang telah masak tadi. Emm, tunggu apa lagi..Nyum-nyumlah..uppssss, jangan lupa bismillah tau..


SELAMAT MENCUBA!

















No comments:

TIPS MENJELANG PEPERIKSAAN BUAT ADIK-ADIK YANG BAKAL MENDUDUKI PEPERIKSAAN

TIPS MENJELANG PEPERIKSAAN BUAT ADIK-ADIK YANG BAKAL MENDUDUKI PEPERIKSAAN Seperti yang kita sedia maklum, dua peperiksaan besar akan b...