Sunday, November 21, 2010

Istimewa Buat Anak Muridku

Setelah menanti berbulan-bulan lamanya, insyaAllah esok bermulalah perjuanganmu wahai anak-anak muridku. Ya, perjuangan yang akan menentukan ke mana hala tujumu selepas ini. Perjuangan yang akan menilai dirimu setelah 11 tahun kamu berada di institusi bergelar sekolah. Sekiranya kamu gagal pada perjuanganmu kali ini, maka sia-sialah masa yang kamu laburkan sejak 11 tahun yang lalu.

Jangan Takut!

Nasihat Cikgu kepada kamu semua, jangan gentar dan takut kerana kamu telah bersedia. Kuatkan semangat dan tekadmu dan hadapilah ia dengan tenang. Ingat, ketakutanmu akan menyebabkan kosentrasimu terganggu kelak. Ketakutanmu akan menjadikanmu cemas yang mana akhirnya rasa cemas itu akan menjadikan kamu terlupa apa yang telah kamu ingat. Cemas juga akan menjadikan kamu seolah-olah tidak pernah belajar sebelum ini.

Ini yang terbaik buatmu...

1. Dapatkan restu daripada kedua orang tuamu sebelum melangkahkan kaki ke sekolah.

2. Senyumlah dengan semua orang dan ucapkanlah doa buat mereka seperti " saya doakan awak dapat menjawab dengan baik. Doakan saya juga ye".

3. Elakkan membaca di saat peperiksaan semakin hampir untuk dimulakan. Bertenang, ya bertenanglah kerana kamu telah bersedia dengan baik sebelum ini bukan?

4. Masuklah ke dewan peperiksaan dengan tenang.

5.Mulakanlah dengan Bismillah bila mahu memulakan peperiksaan dan awasi masa menjawabmu.

6. Setelah selesai menjawab, jangan berbincang dengan rakan-rakanmu dan lupakan sahaja apa yang telah kamu jawab sebelum ini. Jika tidak ia akan mengganggu emosimu untuk kertas peperiksaan yang akan datang.

7. Jika kamu susah hati, beristigfarlah sehingga hatimu kembali tenang kerana itu tandanya Syaitan sedang cuba mengganggumu.

8. Jika kamu rasa kamu telah menjawab dengan baik, bersyukurlah dengan memperbanyakkan puji-pujian kepadaNya..Alhamdulillah...Alhamdulillah..alhamdulillah ya Allah..

9. Akhir sekali setelah selesai semua urusan peperiksaanmu, maka berdoalah kepadaNya agar kamu diberikan result yang cemerlang..Kemudian bertawakkallah sepenuhnya kepadaNya...Nanti, apabila result sebenar telahpun keluar, inilah yang terbaik buatmu..apakah ia? ya, redha dengan segala ketentuanNya..Itulah mukmin sejati yang hatinya sentiasa dekat denganNya dan menerima apa jua ketentuanNYa...Bagi mereka, apa jua yang ditentukan olehNya, adalah terbaik buat dirinya dan sentiasa mengakui bahawa pasti ada hikmah terbesar disebalik semua yang berlaku..

Kepada semua anak murid cikgu yang bakal menagambil kertas prinsip perakaunan pada 9 November ini cikgu doakan kamu dapat menjawab dengan tenang dan cemerlang. Cikgu tidak mengharapkan sanjungan, cukuplah kejayaan yang kamu akan berikan kepada cikgu. Jika kamu cemerlang nanti, tidak mengapa jika cikgu tidak dipuji kerana bukan itu yang cikgu cari...Apa yang penting, kamu mendapat keputusan yang cemerlang bagi subjek cikgu. Itulah yang lebih bermakna buat cikgu..Selamat berjuang, selamat berjuang, selamat berjuang buat kamu semua.. janganlah mengalah sehingga ketitisan masa yang terakhir..Janganlah dilupakan semua pesanan dan petua-petua yang telah cikgu curahkan kepadamu selama ini..Semoga Berjaya..

Ikhlas daripada gurumu yang daif,

Razali Saaran







Gambar-Gambar sekitar Bengkel Kecemerlangan Prinsip Perakunan Daerah Pasir Gudang..

No comments:

Related Posts with Thumbnails