Wednesday, November 3, 2010

Raikan perbezaan pendapat....


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


Benar, saya sangat bersetuju jika anda mengatakan sukarnya menerima pendapat orang lain. Apatah lagi pendapat yang diberikan itu lain macam sahaja bunyinya. Cakap ikut suka hati, janji dapat keluarkan apa yang terbuku di hati. Jika begitu keadaannya sesiapapun pasti akan sakit hati untuk mendengar orang yang sebegini menyampaikan pandangannya.

Namun begitu, sebagai insan yang mendengar pandangan sifat berlapang dada dan bersedia meraikan pandangan orang lain amatlah dituntut. Mendengar dengan teliti apa yang disebut sehingga selesai tanpa sebarang gangguan adalah kaedah terbaik apabila berada dalam situasi berbalas-balas pandangan. Tidak manis sekiranya yang seorang bercakap dan seorang lagi mencelah tanpa henti. Jika begitu keadaannya sampai bila pun apa yang hendak dibincangkan atau diselesaikan tidak akan selesai. Apa yang terbaik ialah biarkan pihak yang pertama bercakap dan menyampaikan hujjahnya sehingga selesai. Selepas itu barulah pihak kedua pula bercakap setelah meminta izin kepada pihak yang pertama terlebih dahulu. Sekiranya ada pihak yang menjadi moderator pada ketika itu, maka bercakaplah pihak yang kedua setelah diminta oleh si moderator tadi. Andai ini yang menjadi amalan, kita percaya pastinya perdebatan dan perbezaan pendapat itu begitu diraikan.

Akan tetapi malangnya budaya berlapang dada, meraikan pendapat itu begitu jauh dari masyarakat kita. Malah terlebih malang lagi apabila yang melanggar akhlak berbeza pendapat itu adalahlah dari kalangan orang agama yang sepatutnya menjadi contoh terbaik kepada umat manusia. Agaknya mereka terlupa kepada pesanan Nabi yang mengatakan ulama' itu pewaris Nabi yang sepatutnya menonjolkan apa yang Nabi telah wariskan. Maaf orang agama, saya bukan menghina anda, saya sekadar menegur apa yang saya perhatikan kebelakangan ini. Lihatlah Imam-Imam besar dahulu yang begitu terbukan dengan pendapat Imam-Imam yang lain. Lihatlah bagaimana Imam Syafie berbeza pendapat dengan Imam yang lain tetapi mereka tidak bergaduh, caci mencaci. Mengapa ini terjadi? kerana mereka menjaga akhlak dalam perbezaan pendapat.


Ayuh marilah kita berubah

Jika anda terbaca artikel yang simple ini, ayuhlah sampai-sampaikan kepada rakan-rakan yang lain tentang perlunya perbezaan pendapat itu diraikan. Pesanlah kepada mereka apabila berbeza pendapat itu hendaklah :

1. Bertenang dan ingat Allah banyak-banyak

2. Beri peluang pihak yang satu lagi bercakap.

3. Jangan serang peribadi lawan, tetapi matikan hujah lawan dengan fakta kerana menyerang peribadi lawan kerana untuk menang adalah cara orang yang lemah dan tiada kemampuan berhujjah.

4. Jika mereka dipihak benar maka terimalah dengan hati yang tenang biarpun mereka itu musuhmu ataupun lebih muda berbandingmu. Tetapi jika mereka bersalah maka jelaskan dengan sebaik-baiknya. Seandainya mereka menerima teguran maka itu bukan kerana kehebatanmu, tetapi kerana bantuan Tuhan. Sekiranya kamu gagal membetulkan mereka janganlah dikesali kerana hidayah Allah itu bukan milikmu. Tugas kamu hanya menegur dan mebetulkan yang salah dan menjadi hak Allah untuk membuka hati mereka untuk menerima hujjahmu dan berubah kepada yang lebih baik. Oleh itu janganlah kamu bersedih diatas kegagalan tersebut. Apa yang penting keikhlasan dihatimu.

5. Apa yang penting janganlah melampaui batas dalam berbeza pendapat dan berhujjah kerana Nabi pernah menyebut:


Abdullah bin Amru r.a katanya: Rasulullah s.a.w pernah bersabda: Ada
empat perkara jika sesiapa yang mempunyai empat perkara tersebut, maka dia
merupakan orang munafik. Sesiapa yang bersifat dengan salah satu daripadanya
bererti dia bersifat kemunafikan, sehinggalah dia meninggalkannya iaitu apabila
bercakap dia berbohong, apabila membuat persetujuan dia mengkhianati, apabila
berjanji dia menyalahi dan apabila berlaku pertikaian dia melampaui batas.
(Riwayat Muslim)

Maka yang terbaik dalam meraikan perbezaan pendapat ialah dengan perbanyakkan bersabar. Ya bersabar dengan kerenah lawan bicaramu. Bersabar dengan buah bicara mereka, intipati hujjah-hujjah mereka biarpun apa yang mereka perkatakan itu tidak benar dan menyakitkan hatimu. Biarpun mereka mereka mencacimu, mengherdikmu, menuduhmu dengan tuduhan yang bukan-bukan, bersabarlah dan tenanglah kerana selepas itu mereka akan merasa malu kepadamu di atas keterlanjurannya. Dan diketika itu kamu telah menjadi pemenang tanpa berhujjah.


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


'Selamat berubah kepada kehidupan baru'

wallahua'lam



No comments:

TIPS MENJELANG PEPERIKSAAN BUAT ADIK-ADIK YANG BAKAL MENDUDUKI PEPERIKSAAN

TIPS MENJELANG PEPERIKSAAN BUAT ADIK-ADIK YANG BAKAL MENDUDUKI PEPERIKSAAN Seperti yang kita sedia maklum, dua peperiksaan besar akan b...