Sunday, January 16, 2011

Mekanisme Kawalan Yang Jelas Dan Berfungsi

Ini sebahagian daripada tulisan saya di dalam buku 'Watak-Watak Dalam Organisasi' yang menceritakan tentang pentingnya kawalan itu dan pelaksanaannya. Kegagalan pemimpin melaksanakan mekanisma kawalan yang nampak hebat, akan menhancurkan organisasi. Orang bawah pasti merasa kecewa kerana apa yang dikata tidak dikota dan mereka yang bersalah tersenyum gembira kerana tiada tindakan ke atas mereka. Akhirnya, watak negatif akan bermaharajalela. Dan mereka yang bersungguh-sungguh menjalankan amanah setelah diberi amanah akan ditertawakan. Kesannya mereka akan kecewa.

Mari Santapi Sisi pandang saya dalam buku yang saya sebutkan tadi. Semoga memberi sedikit ilmu kepada anda yang terlibat dalam organisasi...

Di dalam kita menguruskan organisasi, perlu wujud satu sistem yang boleh bertindak sebagai alat kawalan kepada ahli-ahli organisasi. Misalnya setiap kali keluar rehat mesti menggunakan kad perakam waktu sebagai rekod keluar. Begitu juga apabila menyambung semula tugasan selepas menikmati waktu rehat dengan menggunakan sekali lagi kad perakam waktu sebagai rekod waktu masuk semula untuk menyambung tugas. Dengan adanya sistem rekod keluar dan masuk yang diwajibkan kepada semua pekerja dapat mengekang budaya melepak melebihi masa ataupun mencuri tulang semasa bertugas.

KIta pernah melihat bagaimana sebuah organisasi yang telah melarang para pekerjanya merokok di dalam kawasan kafeterianya telah mempamerkan arahan yang jelas tentang larangan merokok tersebut serta menampal gambar-gambar larangan merokok dalam kuantiti yang banyak di dinding-dinding cafeteria disamping pemantauan yang berkala oleh pihak pengurusan mereka. Kesannya, tiada lagi staf-staf yang berani merokok di dalam kawasan larangan melainkan di kawasan yang telah disediakan di luar kafeteria.

Kita ingin mengingatkan di sini, apabila sesuatu sistem itu telah dibina maka pelaksanaannya perlulah dibuktikan. Organisasi perlulah membuktikan kepada ahli-ahlinya bahawa sistem yang telah dibina itu benar-benar berfungsi dan menjadi mata-mata dalam setiap tindak-tanduk mereka. Cuma apa yang perlu kita jelaskan di sini, system itu perlulah dilaksanakan dengan adil dan saksama tanpa mengira bulu. Jika tidak sia-sia sahaja kerana pemegang watak-watak negative yang berkedudukan dalam organisasi akan dibiarkan bebas selamat tanpa apa-apa tindakan sekiranya mereka bertindak melanggar pantang-larang yang telah ditetapkan oleh system kawalan yang diperkenalkan oleh organisasi. Malah tidak mustahil sekiranya berlaku ketirisan dalam system yang diperkenalkan itu akan melahirkan pemegang watak-watak negative yang baru kerana mereka melihat system yang ada tidak menjejaskan kedudukan mereka dalam organisasi. Pada mereka ada tangan-tangan ghaib yang akan menyelamatkan mereka sekiranya mereka samada secara sengaja atau tidak sengaja melanggar system kawalan yang telah ditetapkan itu. Akhirnya apa yang terjadi terhadap system itu hanyalah ibarat sebuah panggung wayang yang sedang menayangkan sebuah cerita dongeng yang kelihatan hebat pada pandangan mata yang menontonnya, sedangkan ianya ibarat lipstick yang dipakai pada bibir menyembunyikan kekurangan yang ada pada bibir si pemakainya kerana semuanya itu hanyalah palsu semata. Oleh yang demikian, kita menyeru agar dipastikan pelaksanaannya dilakukan dengan jujur, amanah dan berintergriti. Jika itu amalannya, kita beryakinan dan percaya dengan izin Tuhan, pasti cita-cita organisasi bagi membentuk generasi organisasi yang berwatak baik dan cemerlang berjaya.

No comments:

TIPS MENJELANG PEPERIKSAAN BUAT ADIK-ADIK YANG BAKAL MENDUDUKI PEPERIKSAAN

TIPS MENJELANG PEPERIKSAAN BUAT ADIK-ADIK YANG BAKAL MENDUDUKI PEPERIKSAAN Seperti yang kita sedia maklum, dua peperiksaan besar akan b...