Sunday, January 23, 2011

Kisah ABAN dan Ikan bakar sambal

Hari ini saya ingin berkongsi cerita yang ringan sahaja. Yang pertama tentang putera hatiku yang dua orang ini yang semakin membesar. Kini adiknya sudah pandai bercakap sedikit. Apa yang paling menggembirakan dia sudah pandai memanggil abangnya dengan panggilan manja iaitu "ABAN". Setiap kali saya mendengar sebutannya itu rasa tersentuh hati ini dan sukar untuk dinyatakan. Tetapi yang pastinya saya cukup gembira. Bila terdengar dia menyebut ABAN, saya dan isteri pasti ketawa. Apa yang lebih menyeronokkan lagi, mereka begitu akrab. Setiap pagi apabila bangun dari tidur, salah seorang akan menanti yang seorang lagi. Misalnya adik dulu bangun, apabila abangnya bangun, maka berlari-lari sambil menyebut " ABAN" berulang kali dan memeluk abngnya. Kemudia si abang akan tersenyum sambil mencium adiknya. Begitulah sebaliknya jika abang yang dahulu bangun. Alhamdulillah, nilai keakraban ini semakin hari semakin terserlah. Namun begitu, gaduh tetap gaduh. Biasalah, bukan boleh tengok lebih sikit. Pada saya itu normal dan situasi biasa bagi kanak-kanak yang sedang membesar. Wahai putera-puteraku, abah dan ibu mendoakan kamu berdua akan sentiasa akrab, membesar dengan cerdas dan berjaya di dunia dan akhirat.

Mereka sedang asyik bergurau




Aban Sedang belajar mengaji, adik mengacau jer, hehe





Yang kedua tentang resepi yang saya sudah cuba beberapa kali dan alhamdulillah menjadi iaitu ikan bakar sambal. Saya suka ikar bakar jenis ini. Kalau dibakar biasa kurang sedikit. di bawah ini saya masukkan gambar dan resepinya. Jika berkesempatan cubalah, memang best bangat..kali ini saya guna ikan Caru. Sebelum ini saya guna ikan pari, tapi gambarnya lupa diambil. Ok, selamat mencuba!

Bahan-bahan untuk sambal ikan bakar :


1. Serai

2. Kunyit

3. Halia

4 Lengkuas

5. Bawang merah

6. Bawang putih

7. Udang kering @ geragau

8. Lada kering

9. Asam Jawa

10. Garam, gula

Cara-cara:

1. Kisar bahan 1-7

2. Cili kering (dikisar asing)

3. Tumiskan bahan kisar sehingga garing. kemudian masukkan cili kering kisar sehingga garing dan wangi.

4. Masukkan air asam jawa( asam keping pun boleh ).

5. Setelah mendidih, masukkan sedikit air dan tunggu sehingga masak.

6. Kemudian masukkan garam, gula secukup rasa.

7. Sambil menunggu kuah lada masak, bakarlah ikan.

Cara nak bakar ikan bakar :

1. Gunakan daun pisang atau aluminium foil dan letakkan atas kuali leper.

2. Kemudian bakarlah sehingga masak. kalau ikan Caru kenalah diterbalikkan setelah yang dibahagian bawah masak. Untuk elakkan lekat, alaskan daun pisang dahulu baru letak aluminium foil. Tapi saya tak letakpun, pandai-pandailah nak palingkan nanti. Kalau ikan pari tak perlu diterbalikkan.

3. Setelah ikan itu hampir masak, siramkan sambal tadi di atas ikan dan biarkan ia kering. Jika hendak cepat masak dan sebati tutupkan ia dengan penutup kukus.

4. Bila dah masak, angkatlah dengan skill anda yang tersendiri.

5. Selamat mencuba!


Sedang di masak


Siap Untuk dimakan..nyum...nyum



No comments:

TIPS MENJELANG PEPERIKSAAN BUAT ADIK-ADIK YANG BAKAL MENDUDUKI PEPERIKSAAN

TIPS MENJELANG PEPERIKSAAN BUAT ADIK-ADIK YANG BAKAL MENDUDUKI PEPERIKSAAN Seperti yang kita sedia maklum, dua peperiksaan besar akan b...