Monday, April 30, 2012

Ulasan Buku Watak-Watak Dalam Organisasi Di U-Pustaka Portal

27 April 2012 | 02:13 PM   

oleh Perpustakaan INTAN

Buku 'Watak-Watak Dalam Organisasi’ ditulis oleh Razali Saaran menggunakan pendekatan Islamik dalam pengurusan organisasi. Penekanan tentang amali atau realiti yang berlaku di dalam organisasi berbanding teori menjadikan input yang diperolehi melalui buku ini agak berbeza dengan kebanyakan buku-buku pengurusan organisasi yang lain. Sebagai contoh, teori mengatakan bahawa semangat kerja berpasukan perlu wujud di kalangan ahli untuk menjayakan matlamat organisasi. Hakikatnya amalan berpuak-puak yang menjadi budaya kerja dalam organisasi. Oleh yang demikian, penulis berpendapat bahawa adalah amat penting bagi pemimpin-pemimpin memahami 'watak-watak’ yang wujud supaya kekuatan dan kelemahan ahli-ahli di dalam organisasi dapat dinilai seterusnya dapat digerakkan ke landasan yang sebenar untuk mencapai wawasan organisasi.

'Watak’ atau karakter didefinisikan sebagai sifat yang ada pada seseorang sama ada ia dizahirkan atau tidak. Buku ini membincangkan keperluan mengenali dan menilai watak-watak dalam organisasi kerana tidak mudah bagi sesuatu sistem dipatuhi disebabkan sikap tersendiri setiap individu. Mereka akan memainkan peranan tertentu yang dapat membina perkembangan atau mendatangkan kehancuran. Oleh yang demikian, adalah menjadi tanggungjawab kepada pemimpin untuk memandu semua watak dalam organisasi dengan cara yang berkesan.
Penulis membahagikan watak kepada dua kategori utama iaitu positif dan negatif. Perbincangan dimulakan dengan penjelasan mengenai watak-watak negatif. Ini kerana untuk menghapuskan watak negatif adalah mustahil. Maka, tahap kawalan perkembangan mereka akan memberikan kesan yang mendalam kepada imej organisasi. Penulis menyenaraikan sebanyak 24 watak negatif untuk ditangani pemimpin. Manakala, terdapat 17 karakter positif yang ditekankan oleh penulis. Beliau berharap dengan pendedahan watak-watak positif, maka pemimpin perlu menumpukan perhatian untuk membangunkan dahulu watak-watak baik tersebut sebelum diseimbangkan dengan kemajuan prasarana dalam organisasi.
Seterusnya, penulis memberikan 11 petua untuk menyuburkan watak positif dalam organisasi: Tegakkan Keadilan, Jauhi Kezaliman; Jauhi Sikap Memihak; Dengar Sebelum Buat Keputusan;Tanamkan Sifat Keikhlasan; Jauhi Politik Organisasi; Jaga Hati, Jauhi Persepsi Negatif; Mekanisme Kawalan Yang Jelas dan Berfungsi;Telus; Kawalan Terhadap Maklumat; dan Beri Ganjaran, Laksanakan Hukuman. Maka, tiga perkara utama iaitu Suburkan Semangat Kekitaan, Suburkan Nilai Keagamaan, Suburkan Budaya Menegur dan Bersedia Menerima Teguran Dalam Organisasi (Keterbukaan) dapat dilaksanakan dengan lebih berkesan.
Penulis mengakhiri perbincangan di dalam buku ini dengan 6 kisah ringkas watak-watak cemerlang. Keenam-enam tokoh yang ditonjolkan adalah Saiyidina Umar Al-Khattab r.a. (Khalifah Kedua daripada Empat Khalifah Umat Islam selepas kewafatan Rasulullah SAW), Korporal Abu Bakar Ahmad (Pengawal  dari Syarikat Teraju Fokus Sdn. Bhd.), Abu Talhah (Sahabat Rasulullah SAW), Mahatma Gandhi (Tokoh India), Umar Abdul Aziz (Khalifah Umat Islam dari Bani Ummaiyyah) dan Abdullah bin Rawahah (Sahabat Rasulullah SAW). Mereka menggambarkan sifat-sifat terpuji seperti amanah, jujur, bertanggungjawab dan sedia berkorban untuk kepentingan organisasi atau negara melebihi diri sendiri.
Penulis buku ini, saudara Razali Saaran merupakan seorang guru dan telah menulis buku bertajuk ’Hebatnya Cara Rasulullah Mendidik’. Setiap penjelasan mengenai karakter (watak) dimulakan dengan situasi (cerita ringkas) yang menggambarkan perwatakan tersebut dan diakhiri dengan kaedah menghadapi karakter-karakter berkenaan. Dalam setiap penjelasan tersebut beliau selitkan dengan Sudut Renungan dan Sudut Pedoman yang dipetik daripada Hadis-Hadis, potongan ayat dari Surah-Surah Al-Quran dan kata-kata hikmah yang telah diterjemah hasil penulisan Frank Tibolt iaitu ’Sentuhan Kejayaan’. Penjelasan-penjelasan daripada beliau adalah ringkas dan amat mudah untuk difahami melalui penggunaan bahasa yang seolah-olah beliau sedang berbicara dengan pembaca. Secara keseluruhannya, buku ini adalah rujukan ringan yang amat bermanfaat dan praktikal terutamanya bagi pemimpin-pemimpin muda untuk dijadikan sebagai pengajaran untuk pengurusan konflik bagi meningkatkan nilai-nilai positif dalam organisasi.
Sumber : u-PUSTAKA PORTAL

No comments:

TIPS MENJELANG PEPERIKSAAN BUAT ADIK-ADIK YANG BAKAL MENDUDUKI PEPERIKSAAN

TIPS MENJELANG PEPERIKSAAN BUAT ADIK-ADIK YANG BAKAL MENDUDUKI PEPERIKSAAN Seperti yang kita sedia maklum, dua peperiksaan besar akan b...