Setelah hampir 8 tahun mengajar subjek akaun di sekolah, saya perhatikan kebanyakkan pelajar menghadapi masalah dalam menguasai subjek akaun kerana mereka tidak menguasai cara membuat pelarasan dalam akaun. Sedangkan dalam banyak perkara, pelarasan begitu kerap digunakan. contoh paling mudah, apabila belanja terdahulu akhir tahun ditolak untuk mendapat jumlah belanja sebenar bagi tahun semasa, pelajar menjadi pening apabila belanja terdahulu tersebut akan menjadi belanja sebenar pada tahun berikutnya. Sedangkan sekiranya mereka memahami konsep pelarasan dengan baik, mereka akan faham bahawa belanja terdahulu awal tahun adalah belanja sebenar dan berlanja terdahulu akhir tahun adalah belanja untuk tahun berikutnya...
Apabila pelajar tidak menguasai cara merekod pelarasan dengan betul, mereka akan mengalami masalah dalam peperiksaan kerana soalan-soalan seperti penyata kewangan ( SPM dan STPM ), rekod tak lengkap( SPM dan STPM ), akaun perkongsian( SPM dan STPM ), akaun kelab dan persatuan , akaun kilang dan koperasi ( STPM ) memang melibatkan pelarasan. Pelarasan juga penting bagi pelajar-pelajar yang perlu membuat kerja kursus Prinsip Perakaunan tingkatan 4 dan 5...
Nasihat saya, kuasailah perkara ini jika anda benar-benar serius untuk mempelajari subjek yang memerlukan anda berfikir diluar kebiasaan...Selamat mencuba..selamat belajar...selamat berjaya...
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
TIPS MENJELANG PEPERIKSAAN BUAT ADIK-ADIK YANG BAKAL MENDUDUKI PEPERIKSAAN
TIPS MENJELANG PEPERIKSAAN BUAT ADIK-ADIK YANG BAKAL MENDUDUKI PEPERIKSAAN Seperti yang kita sedia maklum, dua peperiksaan besar akan b...
-
Zaman benar-benar telah berubah. Guru-guru 20 tahun dahulu, tidak sama dengan guru-guru di zaman ini. Sebab itu masih kedengaran orang lama...
-
Sekadar Berkongsi : Di dalam al-Quran, Allah menerangkan tentang keutamaan sifat sabar lebih daripada 70 ayat (Haji Johari Haji Alias :...
-
TIPS MENJELANG PEPERIKSAAN BUAT ADIK-ADIK YANG BAKAL MENDUDUKI PEPERIKSAAN Seperti yang kita sedia maklum, dua peperiksaan besar akan b...
No comments:
Post a Comment