Thursday, December 27, 2012

Kisah Sebuah Jam

Semalam umar ke kedai jam..hatinya terpaut pada sebuah jam yang tersimpan kemas di dalam kotak..

Berapa harganya bos?
Rm 300..

umar termenung seketika..emm, minggu depan bila dapat gaji baru beli, bisik hatinya..

Em, takpelah bos, nanti saya datang balik..

Alhamdulillah,duit sudah di tangan, umar mengucapkan syukurnya. Tanpa berlengah dia ke kedai jam itu..beberapa kali dia mencari, tetapi jam itu sudah tiada.. Bos, itu jam yang jenama 'tuut' sudah orang belikah? Eh, ada, ada..itu dekat dalam bekas atas meja..jual murah sahaja..kenapa bos, tanya umar..itu hari jam tu dalam kotak, cantik berbungkus..knp sekarang kotak pun takde..semua orang pun blh tengok dan pegang..alamak, ini jam sudah takde kualiti..
Bukan macam itu incik, ini jam jatuh itu hari dan sudah rosak sedikit..bila cuai sendiri itu jam tak boleh dapat ganti..

Kalau awak mahu, saya kira murah..umar termenung.dia suka, tp dia jadi serba salah kerana jam yang di depan matanya itu adalah jam yang sama, tetapi kualitinya sudah tiada..pada umar, biar mahal tp berbaloi..daripada murah tetapi tiada nilai lagi..

Begitulah masib jam, saat ia dibungkus dgn kotak yg cantik,disimpan di tempat yg hanya mampu dipandang, harga@nilainya bgt tinggi..tetapi apabila ia tdk lagi berada ditempat asalnya ( fitrah ), nilai sudah berubah..nilainya menjadi rendah..

-Baca, fahami, renungi,muhasabah diri-

Hamba-Mu yang fakir

2 comments:

Rushdan said...

aya tak paham kenapa harga jam beratus2 ringgit? sebab itu saya google dan singgah disini. boleh terangkan ?

Cikgu Zalie said...

tuan rushdan sabree, terima kasih atas komennya...

kalau tuan pergi ke kedai jam, memang harga jam yang berjenama mencecah ratusan ringgit, malah ada yang melebihi nilai ratus itu...

bagi yang biasa memakai jam, pasti dapat menilai jam yang harganya di bawah nilai ratus dan di atas nilai ratus...wallahua'lam..

TIPS MENJELANG PEPERIKSAAN BUAT ADIK-ADIK YANG BAKAL MENDUDUKI PEPERIKSAAN

TIPS MENJELANG PEPERIKSAAN BUAT ADIK-ADIK YANG BAKAL MENDUDUKI PEPERIKSAAN Seperti yang kita sedia maklum, dua peperiksaan besar akan b...