Sunday, March 3, 2013

Pelajar Itu Boleh Berubah

Owl Teacher Cartoon Royalty Free Stock Vector Art Illustration
Sumber gambar : www.istockphoto.com


Dalam kebanyakkan ceramah berkaitan dengan disiplin dan pengajaran di sekolah, saya biasa menyebut tentang kisah seorang lelaki yang dahulunya sangat nakal, tetapi akhirnya berubah hanya dalam masa 10 minit...

Sebelum si guru yang hebat itu bertindak sesuatu sehingga mengubah sikap si nakal, ini kata-kata seorang guru kepada si guru tersebut.

“ Dia seorang yang jahat macam syaitan. Dia akan memusnahkan kelas anda pada hari pertama dia berada di kelas kamu. ”

Kebanyakkan guru-guru yang mengajarnya sebelum ini sangat menggeruninya, apatah lagi para pelajar di sekolahnya, tetapi seorang guru yang hebat, telah mengubahnya menjadi manusia hanya dalam masa 10 minit, sehinggakan si nakal itu menjadi seorang yang berjaya dan membina sebuah hospital dan didedikasikannya kepada gurunya itu. Apakah si nakal itu telah katakan setelah berjaya?


“ Semua orang memerlukan pujian terutama mereka yang tidak memerlukan ”


Apa Rahsianya?


Mengapa guru itu mampu melakukannya?...

Jawapannya ialah, BIJAKSANA...

Ya, guru perlu bijaksana menguruskan pelajar yang dilihat bermasalah di sekolah oleh kebanyakkan orang di sekelilingnya..Guru yang hebat, melihat pelajar yang bermasalah itu adalah pelajar yang mampu berubah...Ini kerana setiap manusia itu ada peluang untuk menjadi insan yang berguna dan berjaya...Kita perlu memberi mereka peluang dan menunjukkan jalan kepada mereka...Insya-Allah dengan izin-Nya mereka boleh berubah...Jika tidak berjaya dalam bidang akademik sekalipun, cukuplah mereka menjadi manusia yang berguna kepada masyarat dan tidak menyusahkan orang tuanya nanti.

wallahua'lam

No comments:

TIPS MENJELANG PEPERIKSAAN BUAT ADIK-ADIK YANG BAKAL MENDUDUKI PEPERIKSAAN

TIPS MENJELANG PEPERIKSAAN BUAT ADIK-ADIK YANG BAKAL MENDUDUKI PEPERIKSAAN Seperti yang kita sedia maklum, dua peperiksaan besar akan b...