Friday, December 19, 2008

Terkenang semasa dahulu

Apabila saya memulakan tulisan ini, masih terbayang satu kisah yang sehingga ke hari ini masih bermain-main dibenak hati saya. Adakah saya ini mangsa fitnah atau saya dikambing hitamkan kerana ingin menyembunyikan kesilapan orang lain. sebenarnya kejadian ini berlaku agak lama juga iaitu semasa saya menyambung ijazah pertama saya di sebuah universiti awam. Seingat saya kejadian itu semasa di semester 5 atau 6 sebelum saya melangkahkan kaki keluar dari universiti. Ceritanya biarlah menjadi rahsia, tetapi saya sedih kerana orang lain yang membawa cerita, saya yang mendapat nama.

Kesannya hubungan saya dengan sahabat saya menjadi renggang. Si teman wanitanya datang berjumpa saya menanyakan kebenaran. Tetapi saya menafikan kerana bukan saya yang menyampaikan. Saya Cuma menjelaskan kepada mereka yang bertanya apa yang sedang terjadi, tetapi saya tidak mengiyakan. Tetapi nampaknya si teman wanita sahabat saya nampak sukar menerima penjelasan saya. Saya faham, dia tertekan. Tetapi kenapa mesti saya yang menjadi sasarannya. Selepas dari itu keadaan menjadi semakin tegang dan saya sudah semakin sukar menahan kesabaran. Pada saya, masalah perlu diselesaikan segera. Saya tidak bersalah, saya hanya menjadi mangsa mainan politik kampus yang wujud di kalangan mahasiswa dan mahasitua ( meminjam bahasa orang lama yang menyambung ijazahnya ketika itu ). Mana boleh biarkan mereka yang membaling batu sembunyi tangan tanpa apa-apa tindakan. Klimaksnya, saya telah pergi berjumpa dengan mereka yang “membawa mulut” dan memaksanya menceritakan perkara sebenar dan menjelaskan bahawa saya tidak terlibat sama sekali. Selepas kejadian itu, hati saya menjadi lega kerana saya telah bertindak membetulkan keadaan walaupun saya tahu, masih ada pihak yang terus membuat cerita di belakang saya. Apa yang penting saya bukanlah penyebar fitnah. Dalam kisah ini, saya dapat perhatikan beberapa perkara yang tersirat dari apa yang berlaku:
1. Apabila datang sesuatu berita jangan terus terima, tetapi kajilah kerana itulah suruhan Allah kepada kita. Jalan yang terbaik, teruslah bertanya dengan mereka yang terlibat untuk mendapatkan kepastian.
2. Jangan lambat bertindak membetulkan keadaan bila kita nampak ada tanda-tanda berlaku salah faham di antara kita dengan sebelah pihak lagi.
3. Jangan menceritakan sesuatu yang sangat sensitif kepada rakan kita kerana ia mudah dimanupulasi walaupun apa yang disampaikan oleh kita sebelum ini membawa maksud yang berbeza dengan apa yang disampaikan olehnya selepas itu. Jika ingin juga berkongsi cerita, pastikan dahulu akhlak teman kita itu agar kita tidak menjadi mangsa keadaan.
Kepada sahabat saya yang mungkin terbaca tulisan ringkas saya ini, saya ingin memohon maaf sekiranya anda masih menyimpan rasa terhadap saya. Percayalah, saya difitnah sebagaimana anda berasa diri anda difitnah oleh saya. Tidak pernah saya mengatakan anda begitu dan begini. Rakan-rakan di sekeliling kita pada waktu itu bertanya kepada saya apa yang berlaku dan setakat mana kebenarannya. Dan mereka bukan hanya bertanya kepada saya, malah ramai lagi yang ditujukan soalan yang sama. Tetapi saya juga menjadi mangsanya kerana itu pilihan Allah. Saya redha dan saya tidak marah pada anda kerana saya faham pada waktu itu anda tertekan. Saya tidak mefitnah anda, saya hanya menjawab tentang apa yang berlaku kepada anda dan mengingatkan mereka bahawa berita itu belum pasti kebenarannya. Saya sudah beritahu mereka saya tidak tahu. Apa yang saya sampaikan, saya hanya terdengar berita yang sama seperti mana rakan-rakan yang lain mendengarnya. Tetapi saya cukup hairan kenapa saya menjadi mangsanya. Tetapi itulah kesilapan saya yang paling besar kerana menjawab soalan itu walaupun saya tidak pernah bertanya. Saya hanya menjawab soalan mereka tanpa mengatakan kejadian itu benar dan saya telah mengingatkan mereka berulangkali agar memastikan kebenaran perkara tersebut. Apapun saya tahu siapa pembawa berita palsu itu. Tidak mengapalah saya telah memaafkannya. Kepada sahabat saya, sekali lagi saya pohon kemaafan. Dengar cerita anda telah bernikah dengannya selepas habis belajar. Sebenarnya itulah langkah yang terbaik dan saya dengan rendah hati akan sentiasa mendoakan kesejahteraan anda berdua.
Kepada Allah saya berdoa agar diberi keampunan di atas segala dosa.
Wallahua’lam



No comments:

TIPS MENJELANG PEPERIKSAAN BUAT ADIK-ADIK YANG BAKAL MENDUDUKI PEPERIKSAAN

TIPS MENJELANG PEPERIKSAAN BUAT ADIK-ADIK YANG BAKAL MENDUDUKI PEPERIKSAAN Seperti yang kita sedia maklum, dua peperiksaan besar akan b...