Saturday, July 31, 2010

Cinta Pada Buku...

Ada orang yang begitu taksub dengan sukan bola sepak...Maka kita gelar mereka itu gila bola. Semasa demam piala dunia, orang yang gila bola ini sanggup berjaga malam, semata-mata ingin menyaksikan perlawanan bola. Apatah lagi pasukan yang bakal bertemu pada jam 2.30 pagi itu pasukan 'favouritenya'.

Begitu juga yang gila pancing. Laut itu adalah mainannya sahaja. Pantang cuti panjang sedikit, pasti hobinya itu diutamakannya terlebih dahulu.

Sebenarnya ada satu lagi masalah 'gila' yang turut berlaku dalam masyarakat iaitu 'gila buku'. Golongan yang terlalu gilakan buku ini sanggup berhabis duit kerana begitu obses dengan buku. Setiap bulan wajib membeli buku walaupun hanya sebuah sahaja. Mereka ini Melihat buku sama seperti melihat makanan ketika lapar.

Saya juga suka buku

Sejak dibangku sekolah lagi saya sukakan buku. Tanpa saya sedar, banyak kitab-kitab ulama tersohor seperti kitab ihya ulumuddin karangan Imam Al-ghazali telah saya tekuni pada waktu itu. Namun pada ketika itu saya sekadar baca sahaja dan tidak pernah mengambil serius akan isi-isinya. Semasa belajar diperingkat lebih tinggi barulah saya menyedari akan kehebatan kitab-kitab tersebut kerana saya mula mempelajarinya dan mendengar ustaz-ustaz bercerita tentangnya ketika menyampaikan kuliahnya atau ceramah umumnya. Rasa bangga terhadap mereka mula menyelinap dalam diri saya kerana rupa-rupanya ulama ataupun para ilmuan Islam itu juga hebat. lihatlah bagaimana imam al-Ghazali bercerita tentang ilmu kejiwaan dengan begitu mendalam sekali. manakala Ibn Khaldun bercerita tentang masyarakat dengan begitu tersusun sekali. kitabnya 'Mukadimah' begitu bernilai sekali sehingga menjadi bahan kajian sehingga ke hari ini dan diterjemahkan dalam banyak bahasa.

Kini, setelah bekerja dan berumahtangga, rasa cinta saya terhadap buku semakin menebal. Pada saya, hanya dengan banyak membaca akan meningkatkan pemahaman saya terhadap sesuatu perkara. Hanya dengan membaca akan membuka minda dan menggalakkan budaya berfikir dalam diri saya. Membaca juga adalah terapi jiwa dan mampu mengurangkan stress bekerja. Di dalam kereta, di dalam beg kerja, di atas meja dibilik guru sehingga pulang bercuti ke kampung buku sentiasa bersama saya. Senang cerita, ke mana saya pergi, buku akan turut serta bersama saya. Malah, kerana begitu cintakan buku, saya turut menulis buku. Mungkin juga saya ini tergolong dalam golongan manusia yang gila buku. Mungkin juga..

Mungkin Mereka berdua ini juga suatu hari nanti akan obses dengan buku ( Ini anak-anak saya )



Razali Saaran
Johor bahru
31/7/10



No comments:

TIPS MENJELANG PEPERIKSAAN BUAT ADIK-ADIK YANG BAKAL MENDUDUKI PEPERIKSAAN

TIPS MENJELANG PEPERIKSAAN BUAT ADIK-ADIK YANG BAKAL MENDUDUKI PEPERIKSAAN Seperti yang kita sedia maklum, dua peperiksaan besar akan b...