Sunday, August 1, 2010

Kuih Raya...

Rasanya baru minggu lepas saya cakap pada Isteri supaya tahun ini tak perlulah order kuih raya banyak sangat. "Apa kata tahun ini Aza buat sendiri. Abang cabar aza." Kata-kata saya itu disambut positif oleh Isteri.

Alhamdulillah, hari ini Isteri telah mencuba resepi biskut raya pertamanya yang diambil daripada majalah saji yang saya beli petang jumaat lepas. Pagi tadi saya belikan bahan-bahannya di Maslee. Semasa saya sedang menaip tulisan ini,'sayangku' sedang bertungkus lumus menyiapkan biskut pertamanya itu iaitu biskut badam. Percubaan pada hari ini adalah latihan sebelum membuatnya di bulan ramadhan nanti. Pengalaman pertama nampaknya ada yang terbakar sikit ( hangus ). Alhamdulillah, selepas itu nampaknya sudahpun menjadi. Saya dah pun merasa sebentar tadi dan nampaknya memenuhi selera saya yang taklah cerewet mana. Apapun tahniah Isteriku sayang kerana berjaya menyahut cabaran Abang. Diharapkan selepas ini sayang akan berjuang lagi untuk menyiapkan biskut raya yang sebenar semasa di bulan Ramadhan yang tidak berapa lama lagi menjelma. Sekurang-kurangnya budjet kuih raya itu dapat dikurangkan kerana buat sendiri lebih banyak jimatnya berbanding beli dan dapatlah kiranya nanti disalurkan pada perkara lain yang lebih penting insyaAllah...

wallahua'lam...


Biskut yang siap untuk dibakar..kelihatan biskut yang hangus..itulah pengalaman pertama yang berharga..tahniah isteriku sayang...


Razali Saaran
Johor Bahru
1/8/10

No comments:

TIPS MENJELANG PEPERIKSAAN BUAT ADIK-ADIK YANG BAKAL MENDUDUKI PEPERIKSAAN

TIPS MENJELANG PEPERIKSAAN BUAT ADIK-ADIK YANG BAKAL MENDUDUKI PEPERIKSAAN Seperti yang kita sedia maklum, dua peperiksaan besar akan b...