Wednesday, July 21, 2010

Teman Ketawa Ramai....


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

Apa khabar pembaca sekalian. tentunya anda telahpun membaca tajuk di atas itu bukan? apa pendapat anda tentang penyataan tersebut. Adakah anda bersetuju?

orang tua-tua sudah lama berpesan kepada kita tentang perkara tersebut agar kita tidak lupa bahawa berhati-hatilah dalam memilih kawan. Bimbang-bimbang akhirnya menjadi lawan. Namun jika kita perhatikan nasihat itu seperti angin yang meniup melintasi manusia, sekadar terasa anginnya, sedangkan kesannya tidak lama kerana akhirnya angin berlalu pergi meninggalkan manusia. Begitulah halnya dengan manusia, nasihat itu tidak lekat dihatinya, sekadar melintasi halwa telinga dan selepas itu ia lenyap dari ingatan. kerana itulah kita dapat menyaksikan begitu ramai manusia yang hidupnya musnah kerana kawan. Dikala senang ia ditatang bak dan dijulang Bak raja. Ke mana pergi ditanya, kembali dinanti-nantikan. Tetapi apabila ia di dalam kesusahan, kawan-kawannya melupakannya. Mereka berdalih seribu daya, menepis dengan sejuta alasan dengan niat sebenar mereka tidak mahu membantu. Di saat itu tinggalkan mereka keseorangan tanpa kawan-kawan menghadapi kesusahan yang mendatang. Air mata tiada lagi untuk menangis, suara tiada lagi untuk meminta...Yang ada hanyalah kesedihan dan harapan yang belum pasti arah tujuannya..

Kawan yang baik adalah kawan yang sentiasa bersamamu disaat susah dan senang

Sebenarnya tiadalah contoh terhebat yang mampu saya berikan kepada anda berkaitan kawan-kawan yang terbaik. malah jika diukur dan disukar dengan cara apa sekalipun, tiada siapa mampu mengatakan bahawa ini bukan contoh yang tepat. Tahukah anda bahawa contoh kawan-kawan yang baik ialah sahabat-sahabat Rasulullah. Mereka sangat mengasihi Baginda, setia, sanggup bekorban masa dan nyawa, wang ringgit dan harta benda. Dikala Rasulullah gembira mereka turut bersama. Dikala RAsulullah bersedih mereka tetap juga bersama Baginda. Merekalah contoh teman menangis yang sukar dicari di saat ini. mungkin ada, tetapi tentunya tidak sehebat mereka ( para sahabat).

Masihkah ada lagi Teman Menangis?


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


Jawapan saya adalah Ya..Tentunya ada cuma terlalu sukar dicari. tidak perlu pergi terlalu jauh, cukuplah kita bertanya kepada diri kita sendiri. adakah kita ini tersenarai dalam golongan teman menangis? sejauh manakah kita meletakkan kepentingan diri berbanding nilai sebuah persahabatan. sekiranya di depan kita ada seketul ayam, sedangkan kita sangat mengidamkannya. Tiba-tiba teman kita juga kelihatan menginginkannya. Adakah kita akan mendahulukannya, atau kita meletakkan kepentingan kita terlebih dahulu. jika contoh sekecil itu sudah meletakkan kita sebagai manusia yang memikirkan diri terlebih dahulu, maka di manakah kedudukan kita. Sememangnya tidak dinafikan, dalam keadaan tertentu kita perlu bertindak mementingkan diri, tetapi sekiranya kita masih mampu meletakkan kepentingan diri di belakang kepentingan orang lain maka itulah yang terbaik buat kita dalam sebuah persahabatan. Lihatlah sejarah kaum muhajirin dan ansar yang begitu hebat nilai persahabatan mereka. Bacalah sejarah mereka pasti anda akan menjumpai nilai pengorbanan yang hebat dalam diri mereka.

Ya Allah, jadikanlah kami dikalangan teman yang bisa menangis

Sebenarnya untuk menjadi teman yang baik, yang bisa menangis dikala duka setelah ketawa bersama-sama di saat senang itu tidak semudah disangkakan. Ianya berkehendakkan kepada kebersihan dijiwa. Hanya yang bersih hatinya daripada sebarang kepentingan duniawi bisa menjadi teman menangis. Mereka ini tidak sukar menghulur sekadar yang termampu. Jika tiada kemampuan wang ringgit dan harta, kata-kata yang indah dan baik diucapkan sebagai dorongan terhadap jiwa yang sedang gundah gulana. Tidak ketinggalan juga doa sentiasa dihulurkan kepadanya buat penguat dijiwa. Ya Allah, jadikanlah kami teman-teman yang bersahabat semata-mata keranaMU agar kami bukan sekadar bisa ketawa dikala senang, tetapi bisa menangis dikala ditimpa kesusahan dan sering berpesan-pesan ke arah kebenaran serta bertolong-tolongan dalam mengerjakan kebajikan.

salam ukhwah buat semua Teman2Ku...


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

No comments:

Hanya dengan mengingati Allah, jiwa menjadi tenang

Hari ini bila kita ada masalah kita membiarkan fikiran kita hanyut bersamanya... Kesannya, hati kita makin gelisah... fikiran kita terus ...