Friday, August 6, 2010

Cinta waktu sekolah...Kesilapan terbesar pelajar hari ini..

Hidup baru setahun jagung, dah fikir pasal cinta..mungkin itu ungkapan terbaik yang sepatutnya diungkapkan di depan pelajar-pelajar sekolah yang sedang hanyut bercinta di waktu ini. sebagai seorang guru, saya melihat masalah ini semakin membarah dalam kalangan pelajar hari ini. Kalau yang bercinta itu sudah tingkatan lima, masih boleh diterima akal walaupun perkara itu tidak sepatutnya berlaku kerana SPM sudah semakin hampir. ini tidak, baru masuk tingkatan satu dah pandai bercinta, berdating dan macam-macam lagi perkara yang pelik-pelik.


Kenapa ini berlaku ?

Tentunya banyak faktor yang melingkarinya. Namun, faktor rakan, keluarga dan media sangat berperanan dalam menggalakkan budaya cinta di sekolah semakin subur.

Untuk Apa mereka bercinta?

Tiada lain, kebanyakkannya kerana ingin merasa bagaimana mencintai atau dicintai. Mereka ini sebenarnya sekadar suka-suka. Masa bercinta, kononnya ingin sehidup semati. Berjanji akan bermati-matian mempertahankan cinta dan tiada siapa dapat menghalang cinta sejati mereka itu. Tetapi malangnya tidak sampai sebulan sudah putus. Sebenarnya mereka itu hanya layak digelar cinta monyet, cinta yang diibaratkan hangat-hangat tahi ayam. Ataupun lebih 'sedap' lagi bunyinya mereka itu cintanya aelayaknya digelar hangat-hangat tahi kucing, baunya kuat tetapi tidak berfaedah kepada sesiapapun. Hanya mendatangkan derita kepada si pembaunya.

Cukuplah!

Cukuplah adik-adikku. Jangan kamu membuang masa dengan cinta yang hanya akan merosakkanmu dan masa depanmu. Cinta akan melalaikanmu, menjadikan kamu hanyut dengan dunia ciptaanmu sendiri. Telah ramai yang rosak disebabkan cinta dan telah rami juga yang hancur masa depannya kerana cinta di waktu sekolah..

Beringatlah sebelum terlambat.

Satu sahaja pesan saya buat kamu yang bergelar pelajar ini, sekarang bukan masanya untuk kamu bersusah payah memikirkan tentang cinta. Sekarang adalah masa untuk kamu memenuhi impian kamu dan kedua orang tuamu. Apakah Ia? Tiada lain melainkan kejayaan dalam pelajaranmu. Jadi sebelum nasi menjadi bubur, eloklah dipastikan kamu berada dilandasan yang sebenarnya iaitu ke sekolah untuk belajar dan mengejar cita-citamu..Bukan mencari cinta, kekasih hati atau 'spare tyre'. Menyesallah dahulu sebelum terlambat...Masih ada masa untuk berubah.


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


Selamat Berjaya Dalam Peperiksaan Buat Pelajar Yang Mengambil :

1. subjek Kemahiran hidup

a. 3 Aktif dan 3 Bestari ( PK )
b. 3 Kreatif ( KT )


2. Subjek Prinsip Perakaunan

a. 5PA
b. 5 SN 2

Ikhlas daripada Gurumu;
Yang sentiasa risaukan masa depanmu..

Razali Saaran
Johor Bahru
6 ogos 2010



No comments:

Hanya dengan mengingati Allah, jiwa menjadi tenang

Hari ini bila kita ada masalah kita membiarkan fikiran kita hanyut bersamanya... Kesannya, hati kita makin gelisah... fikiran kita terus ...