Saturday, October 30, 2010

Kenapa Perlu Bergambar Begitu?

Entahlah, geram pun ada, menyampah pun ada dan kelakar pun ada bila tengok budak-budak perempuan zaman sekarang bergambar. Saya bukan mahu mengatakan tidak boleh bergambar, tetapi yang menjadi masalahnya apabila gaya mereka bergambar itu yang menjadi tanda tanya difikiran saya kebelakangan ini. Pakaian mereka tidak perlu diperkatakan lagilah kerana gaya seksi dan seksa itu telah menjadi trend sejak dahulu lagi. Sampaikan begitu sukar hendak membezakan yang mana satu pakaian mereka apabila dijemur diampaian kerana saiz pakaiannya sama sahaja dengan pakaian adik-adiknya.

Apa yang ingin saya syerkan di sini ialah berkenaan dengan gaya mulut mereka semasa bergambar. Kebanyakkan gambar-gambar yang terpampang diFacebook jelas membuktikan bagaimana peliknya gaya mulut mereka semasa bergambar. Ada yang herot ke tepi, terangkat ke atas bibirnya dan ada juga yang dipanjangkan muncungnya ke depan. Persoalannya mengapa perlu begitu? Mungkin cantik pada perkiraan mereka agaknya. Tetapi mereka tidak tahu begaimana hati mereka yang melihatnya. Jika ada yang bertanya kepada saya tentang perkara ini, maaf jawapan saya ialah " saya memang tidak berkenan langsung". Mungkin ada yang tidak bersetuju dengan saya kerana itu adalah hak masing-masing dan mengapa hendak menyebuk. Ya memang benar itu hak mereka untuk berbuat sesuka hati mereka termasuklah bergambar dengan mulut yang begitu. Tetapi saya juga ingin berkata " saya juga ada hak untuk tidak diganggu oleh gaya-gaya yang menyakitkan mata itu". Maka jangan ada manusia yang bercakap soal hak, kerana hak yang paling hak adalah hak Allah yang wajib dijaga. Selagi mana hak itu bertentangan dengan hak Allah, maka ia masih boleh dipertikaikan. Akan tetapi apabila mana ianya bersangkutan dengan hak Allah, maka tiada siapa bisa menafikannya dan mempertikaikannya. Malah wajib tanpa konpromi hak itu dtunaikan.

Akhir kalam, saya dengan rendah hati merayulah sesiapa sahaja yang terbaca tulisan ini, semoga ianya bisa difikirkan bersama. Saya tidak mengatakan apa yang saya tulis ini wajar dipersetujui, tetapi sekurang-kurangnya ianya dapat difikirkan bersama.

Wallahua'lam...

No comments:

TIPS MENJELANG PEPERIKSAAN BUAT ADIK-ADIK YANG BAKAL MENDUDUKI PEPERIKSAAN

TIPS MENJELANG PEPERIKSAAN BUAT ADIK-ADIK YANG BAKAL MENDUDUKI PEPERIKSAAN Seperti yang kita sedia maklum, dua peperiksaan besar akan b...