Saturday, January 15, 2011

Ilmu 3 serangkai

Saya akan cuba sampaikan apa yang sedang bermain difikiran saya ini seringkas yang boleh. Moga-moga ianya mudah difahami dan dimengerti oleh anda. Ianya berkaitan dengan ilmu 3 serangkai. Semasa saya belajar di Kelantan dahulu, masih terngiang nasihat seorang tok guru perihal ilmu 3 serangkai ini. Kata beliau, dalam kita melaksanakn ibadah, 3 perkara perlu jaga. Contohnya dalam ibadah solat. Pertama kena tahu tentang ilmu fekah supaya hukum-hukum berkaitan solat difahami dengan jelas. Tanpa ilmu fekah, solat akan salah. Kedua ilmu berkaitan Tauhid. Maknanya, jika hendak bersolat perlulah dilakukan kerana Allah, bukan kerana tujuan lain. Dan yang ketiga ilmu berkaitan hati yang disebut tasawuf yang memerlukan kita menjaga hati supaya tidak sombong, riak dan sebagainya semasa melakukan ibadah.

InsyaAllah jika ilmu 3 serangkai ini sentiasa bersama kita, ibadah kita akan terjaga...Semoga ia bermanfaat buat semua..

No comments:

TIPS MENJELANG PEPERIKSAAN BUAT ADIK-ADIK YANG BAKAL MENDUDUKI PEPERIKSAAN

TIPS MENJELANG PEPERIKSAAN BUAT ADIK-ADIK YANG BAKAL MENDUDUKI PEPERIKSAAN Seperti yang kita sedia maklum, dua peperiksaan besar akan b...