Tuesday, March 22, 2011

Pandangan seorang sahabat tentang Watak-Watak Dalam Organisasi

Syabas untuk cikgu ini...link

Buku Kedua Saya
Saya cukup kagum dengan seorang sahabat saya ini.. Sahabat seperjuangan.. sahabat satu sekolah...

Beliau sangat suka menulis...menulis mengenai pengalaman beliau dan akhirnya terhasil dua buah buku yang menjadi 10 buku top seller kat kedai buku ...

Saya pula bukanlah seorang yang suka membaca...sebab tu saya tidak suka mengajar Bahasa Melayu.... rasa macam terabur sahaja bahasa saya...

Sudah lama saya mengetahui kewujudan buku-buku beliau... bukan kerana cemburu tapi ketiadaan wang yang menghalang saya untuk membuat pelaburan ini....buku ni pun bukanlah mahal sangat cuma RM19.90 sahaja...tapi disebabkan kelokekan aku dalam mencari ilmu, saya buat dek aje...

Walhal, buku Tun Dr Mahathir lagilah mahal...lagilah saya tak mampu untuk membelinya...RM150.00...haaaa kau.....

mahal bukan!

Tapi beberapa hari lepas, saya macam tertariklah dengan buku ke dua beliau.... yang bertajuk WATAK-WATAK DALAM ORGANISASI...

Baca bab pertama sahaja saya sudah tertarik dengan situasi atau kes yang cuba dikembangkan oleh beliau.

Saya suka watak negatif pertama - penyampai berita..

"Begitu khusyuk mereka mendengar berita terbaharu yang disampaikan oleh wartawan tak bergaji iaitu Puan Zainab ( bukan nama sebenar ). Siapa yang tidka kenal dengan dia, satu pejabat kenal. Sebut sahaja nama dia, sudah tergambar apa peranannya di syarikat tersebut. Sampaikan ada yang berkata, "kalau nak tahu berita terkini, tanya dengan Puan Zainab". Begitulah hebatnya dia, dikenali ramai kerana berita-berita yang dibawanya.. Bukan tiada yang mahu menegurnya, tetapi mengenangkan status senior yang dipegangnya serta mempunyai pengaruh yang kuat di kalangan ahli organisasi menyebabkan perkara tersebut di diamkan sahaja. Kalau ada yang menegurnya, tidak diambil peduli kerana sokongan rakan-rakan terhadap tugas sampingannya itu sentiasa dalam keadaan baik"

Siapa Penyampai berita???

pengumpat ke ???

berbahayakah orang seperti ini???

kenapa kita suka dengan mereka???

akukah penyampai berita itu???

tapi yang paling saya suka ialah maksud dari surah an-Nur ayat 11 yang bermaksud...

"Sesungguhnya orang-ornag yang membawa berita yang amat dusta itu ialah golongan dari kalangan kamu. janganlah kamu menyangka ( berita yang dusta ) itu buruk bagi kamu, bahkan ia baik bagi kamu. Tiap-tiap seorang di antara mereka akan beroleh hukuman sepadan dengan kesalahan yang dilakukannya itu dan orang yang mengambil bahagian besar menyiarkannya di antara mereka, akan beroleh seksa yang besar ( di dunia dan di akhirat )"

Banyak pedoman dalam buku ini...bahasa yang digunakannya pun tidaklah membosankan.
klik sini untuk mengetahui lebih lanjut.. nak order ngan saya pun bisa diuruskan>>>>

Wasallam


Komen Saya :

Terima kasih kak yam sebab sudi beli buku saya..Macam mimpi plak, hehe..Tapi ia memang realiti. Dan terima kasih kerana sudi memberi komen yang membina..

1 comment:

Related Posts with Thumbnails