Tuesday, September 11, 2018

KETAKUTAN YANG MEMOTIVASIKAN

Ketakutan Yang Memotivasikan
Beberapa tahun yang lalu, ketika saya menyambung pengajian di UKM, pernah saya tidur di R n R kerana keletihan. Kelas yang padat sehingga malam, menyebabkan saya keletihan. Menyambung pengajian di usia yang menghampiri empat siri dan anak-anak yang masih kecil, bukanlah sesuatu yang mudah. Saya masih ingat dan masih segar dalam ingatan, saya tertidur sehingga jam 1 pagi. Apabila sedar, saya meneruskan perjalanan pulang ke rumah.
Peristiwa tersebut sentiasa segar dalam ingatan dan ia sesuatu yang indah untuk dikenang. Waktu itu, apa yang mendorong saya untuk terus kuat ialah kerana takut gagal dalam pengajian saya. Mengambil subjek Kaedah Penyelidikan 2 yang sememangnya menakutkan mendorong saya untuk belajar di luar kebiasaan untuk insan yang usianya sedikit tua berbanding beberapa orang pelajar yang saya kenali pada waktu itu.
Beberapa hari yang lepas, saya menyebut perkataan “takut” kepada pelajar saya. Saya cakap, ketakutan akan menyebabkan kita jadi kuat. Ketakutan menjadikan kita tidak mahu berhenti. Ketakutan menjadikan kita berani untuk bertindak supaya kita tidak gagal. Dahulu saya takut gagal dalam subjek Kaedah Penyelidikan 2 sehingga saya terpaksa bekerja lebih kuat. Saya mengulangkaji sehingga lewat malam walaupun keesokan paginya saya perlu bangun awal untuk mempersiapkan anak-anak ke sekolah. Saya sudah sedikit tua dan anak-anak masih kecil, tetapi ketakutan menyebabkan saya jadi kuat untuk belajar diluar kebiasaan. Lihatlah, hari ini beberapa orang pelajar yang mungkin sebelum ini takut dengan subjek ini, telah mendapat keputusan yang tidak mengecewakan. Rupa-rupanya, ketakutan itu menjadikan anda berusaha dengan lebih kuat lagi.
Semoga ketakutan tidak menjadikan kita semakin lemah. sebaliknya ketakutan menjadikan kita semakin kuat untuk terus melangkah dan akhirnya mencapai apa yang kita impikan.
Sekadar Berkongsi
Razali Saaran
Nota Hati Buat Pelajar

No comments:

TIPS MENJELANG PEPERIKSAAN BUAT ADIK-ADIK YANG BAKAL MENDUDUKI PEPERIKSAAN

TIPS MENJELANG PEPERIKSAAN BUAT ADIK-ADIK YANG BAKAL MENDUDUKI PEPERIKSAAN Seperti yang kita sedia maklum, dua peperiksaan besar akan b...