Monday, July 26, 2010

Bercakaplah Benar Walaupun Pahit

Rasulullah SAW pernah bersabda yang bermaksud : "Berkatalah benar walaupun pahit".

Baginda juga pernah berkata : "Sebaik-baik jihad ialah berkata benar walaupun di hadapan raja yang zalim".

Kata Rasulullah lagi :

"Apabila Allah menghendaki seorang hambaNya mendapat kebaikan, Ia buka kunci hatinya dan menjadikan dalam hati itu rasa keyakinan dan kepercayaan yang kukuh, dan Ia menjadikan hatinya sentiasa sedar tentang liku-liku hidup yang dijalaninya dan Ia jadikan hatinya sihat sejahtera, lidahnya bercakap benar, tingkah laku, gerak geri dan perangainya lurus. Juga Ia menjadikan telinganya mendengar kebenaran dan matanya melihat hakikat kenyataan"

Allah juga berFirman yang bermaksud: "Wahai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah, dan katakanlah perkataan yang tepat – benar (dalam segala perkara). Supaya Ia memberi taufik dengan menjayakan amal-amal kamu, dan mengampunkan dosa-dosa kamu".

[al-Ahzab ayat 70-71]

Ya Allah jadikanlah daku dikalangan hamba-hambaMu yang sentiasa berkata benar dan tidak gentar untuk berkata benar...Ya Allah Engkau berikanlah kekuatan kepada ku untuk berkata benar biarpun daku dalam keadaan lemah atau sedang dilemahkan..dan berikanlah kelancaran pada lidahku dalam menyampaikan kata-kata yang benar biarpun ianya begitu berat untuk disampaikan.

Ya Allah, Engkau ampunkanlah daku kiranya terdetik dalam hitiku walau sekelumit rasa bangga kerana telah berkata benar...Engkau jauhilah aku dari rasa sombong semasa berkata-kata, gembira bila dipuji kerana berkata benar dan rasa ujub bila bersendirian....




No comments:

TIPS MENJELANG PEPERIKSAAN BUAT ADIK-ADIK YANG BAKAL MENDUDUKI PEPERIKSAAN

TIPS MENJELANG PEPERIKSAAN BUAT ADIK-ADIK YANG BAKAL MENDUDUKI PEPERIKSAAN Seperti yang kita sedia maklum, dua peperiksaan besar akan b...