Wednesday, January 23, 2013

SIAPA INSAN YANG ANDA KAGUMI

SIAPA INSAN YANG ANDA KAGUMI


Hari ini semasa menunggu panggilan Hannan untuk masuk ke bilik doktor, isteri saya telah bercerita tentang sesuatu yang agak memeranjatkan. Tetapi bagi insan kerdil seperti saya ini ianya begitu bermakna dan saya sangat terharu dengan apa yang disampaikan oleh isteri saya tadi. Menurut isteri saya, hari ini kebetulan dia mengajar subjek fizik dan sivik untuk kelas yang sama. Semasa mengajar subjek sivik, isteri saya telah bertanya tentang insan-insan yang mereka kagumi. Seorang demi seorang ditanya sehinggalah sampai kepada pelajar yang terakhir. Jawapan yang diberikan agak memeranjatkan isteri saya kerana jawapan yang diberikan oleh pelajar itu “ orang yang saya kagumi Razali Saaran.” Lalu isteri saya berkata, “ itu suami saya. Kenapa awak kagum dengan dia? “ lalu pelajar itu berkata, “ kerana dia telah membaca buku Nota Hati Buat Pelajar yang ditulis oleh saya dan buku itu telah memberi ‘ sesuatu’ kepadanya.

Mohon maaf kerna berkongsi cerita ini. Apalah ada pada diri saya untuk dikagumi. Hanya seorang guru biasa. Cuma saya ingin mengucapkan terima kasih atas penghargaan tersebut. Saya benar-benar menghargainya. Semoga Allah memberi kejayaan kepada pelajar tersebut dalam SPM nanti.

Untuk perkongsian, saya petik kata-kata yang saya tulis dalam buku Nota Hati Buat Pelajar. Semoga memberi sedikit manfaat buat semua.


SIAPA INSAN YANG ANDA KAGUMI

Dipetik daripada buku : Nota hati Buat Pelajar, Tulisan Razali Saaran

Anda ada insan yang dikagumi? Saya sendiri mempunyai insan yang saya kagumi. Gaya percakapan dan gaya berfikir mereka banyak mempengaruhi diri saya. Tentu ada di antara anda yang membaca buku ini tertanya-tanya siapakah gerangannya insan tersebut. Tidak mengapalah, lupakan sahaja persoalan siapakah dia. Apa yang penting, siapakah insan yang anda kagumi itu?

          Sebenarnya dalam kehidupan ini manusia banyak dipengaruhi oleh orang lain. Misalnya ramai muda-mudi hari ini terpengaruh dengan gaya artis-artis pujaan mereka. Maka rambutnya, pakaiannya, cara bercakapnya, warna kegemarannya dan bermacam-macam lagi adalah berdasarkan rujukannya kepada artis pujaannya itu. Tidak kurang juga yang meminati atlet-atlet sukan. Misalnya mereka meminati pemain bola sepak dari Eropah. Maka ketika bermain bola sepak di padang, mereka akan meniru gaya permainan pemain bola sepak pujaan mereka itu.

          Seseorang individu yang diminati atau dikagumi oleh seseorang itu pasti kerana sesuatu keistimewaan atau kehebatan yang dilihat pada dirinya. Sebagaimana contoh yang saya sebutkan di atas, kerana kehebatan yang dilihat pada seorang pemain bola sepak Eropah menyebabkan ia menjadi ikutan oleh kebanyakan peminat di Malaysia. Kehebatannya itu sering disebut-sebut dan dijadikan perbandingan dengan pemain bola sepak yang lain.

Pentingkah insan-insan yang dikagumi ini dalam kehidupanmu

Saya percaya ia  begitu penting kepada insan yang ingin mencapai kejayaan dalam hidupnya. Apatah lagi insan-insan seperti anda yang masih belajar. Dengan adanya insan yang dikagumi akan membolehkan anda menjadikannya sebagai sumber inspirasi untuk anda menuju kejayaan yang ingin dicapai. Misalnya anda ingin bergelar seorang pelajar yang cemerlang dalam SPM, maka nama hebat seperti Nik Nur Madihah binti Nik Mohamad Kamal adalah insan terbaik bagi dijadikan contoh dan sumber inspirasi kerana beliau telah berjaya mendapat keputusan yang cemerlang dalam SPM 2008. Ataupun sekiranya anda ingin bergelar seorang usahawan berjaya, maka nama besar seperti Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bhukari adalah contoh terbaik untuk anda. Namun sekiranya anda ingin bergelar seorang guru, perhatikanlah sahaja guru-gurumu di sekolah dan nilailah dengan mata hatimu, siapakah di antara mereka yang layak menjadi ikutan untuk anda kelak apabila bergelar seorang pendidik.




Tiada Insan yang boleh dikagumi?

Saya percaya ada di kalangan anda yang tidak mempunyai insan yang boleh dikagumi sebagai contoh dalam hidupnya. Pada perkiraan saya, mereka itu adalah orang yang rugi. Ini kerana tanpa mereka, bermakna anda tiada panduan bagi dijadikan perangsang ke arah kejayaan yang ingin dicapai. Anda ingin menjadi seorang yang kaya-raya, tetapi anda tidak tahu siapakah insan yang ingin anda contohi, yang memiliki kekayaan seperti yang anda impikan. Anda ingin menjadi penulis terkenal, tetapi anda tiada panduan yang boleh anda contohi hasil tulisannya. Maka dengan ini wajarlah anda memastikan dirimu juga mempunyai insan-insan yang boleh dikagumi akan kejayaannya supaya ia mampu menjadi sumber inspirasi dalam diri. Mudah-mudahan dengan melihat kejayaan demi kejayaan yang sudah dicapai oleh mereka, dapat merangsang prestasi dirimu untuk berjaya.

          Sebagai umat Islam sendiri, Rasulullah itu sendiri adalah insan yang wajib diangkat sebagai Insan yang paling dikagumi. Dalam surah al-Ahzab ayat 21, Allah SWT menyebut, “Sesungguhnya pada diri Rasulullah itu terkandung suri tauladan yang terbaik untuk kamu.” Ayat itu dengan jelas menyebut, Rasulullah SAW mempunyai akhlak terbaik yang mesti dicontohi. Ayat itu juga ingin memberi tahu kepada umat Islam jadikanlah Rasulullah SAW itu sebagai contoh dan panduan kerana Baginda adalah contoh terbaik yang wajar diteladani. 

Buatlah Pilihan Terbaik!

Sebelum anda membuat keputusan bagi memilih siapakah yang wajar dijadikan panduan dalam hidupmu, elok dipastikan siapakah gerangannya mereka itu. Perhatikan baik-baik akhlaknya supaya anda tidak tersalah memilih. Jangan dipandang pada kejayaan semata-mata tanpa menilai akhlaknya yang lebih utama daripada segala-galanya. Apalah erti kejayaan mereka sedangkan tingkah lakunya  menyakitkan mata yang melihatnya. Adakah mereka yang rosak akhlaknya itu mahu diangkat sebagai contoh dalam hidupmu? Jangan adik-adikku kerana itu pilihan yang salah. Oleh itu, pilihlah yang terbaik dari aspek akhlak dan kejayaannya. Ini kerana orang berjaya bukan sekadar cemerlang dunia, tetapi cemerlang akhiratnya.

No comments:

TIPS MENJELANG PEPERIKSAAN BUAT ADIK-ADIK YANG BAKAL MENDUDUKI PEPERIKSAAN

TIPS MENJELANG PEPERIKSAAN BUAT ADIK-ADIK YANG BAKAL MENDUDUKI PEPERIKSAAN Seperti yang kita sedia maklum, dua peperiksaan besar akan b...