Friday, March 1, 2013

Ketua Disiplin, Jawatan Yang Dikembalikan

Sumber Gambar : hrstrategiesblog.com

Sekadar berkongsi 


Setelah setahun berada di seremban dan tahun ini diberi semula jawatan sebagai ketua disiplin, saya terpaksa memerah mental dan fizikal untuk mendapatkan semula skil yang sudah berkarat..Daripada situasi ini, saya melihat ada beberapa perkara yang bermain-main difikiran saya. Antaranya, 

1. Skil akan berkurang atau hilang apabila tidak lagi digunakan.

2. Dalam menyelesaikan isu-isu berkaitan dengan manusia, ia akan menjadi mudah jika kita melayan mereka sebagai insan yg ada perasaan dan ada peluang untuk berubah..

3. Masalah tidak akan selesai jika hanya melaksanakan sesuatu tanpa menyelesaikan puncanya..Contohnya, pelajar yang biadap dihukum, tetapi punca kepada tingkahlaku itu tidak diselesaikan yang mana mungkin berpunca daripada pelajar, persekitaran atau guru..

4. Benarlah sebagaimana yang diingatkan oleh Allah dalam surah tahaa: 43-44 yang menyuruh kita berlemah lembut dalam menyampaikan dakwah atau teguran kerana saya perhatikan, dengan lemah lembut lebih mudah urusan dilaksanakan..cuma, lembut itu didatangkan bersama ketegasan dan kebijaksanaan..

5. Berilah nasihat yang berguna, mudah-mudahan manusia bisa berubah..Dan sentiasa sedar hidayah itu daripada Allah dan kita tiada keupayaan untuk mengubah manusia..Maka, jangan berputus asa jika manusia tidak berubah setelah diingatkan..Yang paling penting, yakin sentiasa bahawa pertolongan Allah pasti ada..

Wallahua'lam..


Sumber Gambar : www.yourwealthforlife.com

No comments:

TIPS MENJELANG PEPERIKSAAN BUAT ADIK-ADIK YANG BAKAL MENDUDUKI PEPERIKSAAN

TIPS MENJELANG PEPERIKSAAN BUAT ADIK-ADIK YANG BAKAL MENDUDUKI PEPERIKSAAN Seperti yang kita sedia maklum, dua peperiksaan besar akan b...